ÅRHUS: Forslaget er udarbejdet med baggrund i de principper, som Byrådet vedtog i september 2009. Forslaget er således bygget op over et net af højklassede A- buslinjer med mange afgange, lav rejsehastighed og effektive skift. Dette net suppleres med en vis mængde bybuslinjer, som skal dække områderne mellem og udenfor A-linjerne.
Den nye rutestruktur vil give hurtigere og mere effektive rejseforløb for et flertal af borgerne i Århus Kommune. For mange passagerer vil det ikke være nødvendigt at se i køreplanen og planlægge rejsen, da A-buslinjerne vil køre med 5-10 minutters intervaller. For flere borgere vil bussen blive et reelt alternativ til bilen, fordi transporttiden med bus bliver konkurrencedygtig med bilen, skriver Århus Kommune.
- Den nye kollektive trafikplan rummer også en miljømæssig gevinst til gavn for os alle, for samtidig med at flere passagerer vil blive transporteret af færre busser, vil flere lade bilen stå. Herved reducerer vi forureningen og CO2-belastningen fra både busser og biler. Og med færre biler på vejene, er den kollektive trafik også med til at løse nogle af de trafikproblemer, som Århus står overfor i de kommende år, fortæller rådmand for Teknik og Miljø, Laura Hay (V).
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.