Norge indførte i 2006 den centrale enhed NAV, der i vid udstrækning er samme konstruktion som den danske Udbetaling Danmark. Flere evalueringer viser nu, at der er flere uheldige konsekvenser af den norske konstruktion. Det fortæller HK Kommunal i et nyhedsbrev.
De væsentligste negative erfaringer er, som HK Kommunal opridser dem:
- Et flertal af medarbejderne oplever, at der sker et tab af kompetencer lokalt.
- Servicen over for borgerne opleves af medarbejderne til at være blevet dårligere.
- Der er blevet mere dobbeltarbejde, og sagsbehandlingen går bestemt ikke hurtigere nu end tidligere. Lang sagsbehandlingstid vurderes til at være den største udfordring.
- Der er ikke blevet frigjort tid til at vejlede borgere eller følge op på deres sager.
Et særligt problem har it-systemerne udgjort. IT var ikke tilpasset opgave- og arbejdsdelingen. Og det bidrog til at skabe et dårligt samarbejde og udvikling af 'vi-de' kulturer mellem de forskellige instanser og niveauer. Og borgerne oplevede sig som kastebold mellem de forskellige instanser, fortæller HK Kommunal.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.