
Virksomheder vælger i stigende grad at indgå partnerskaber med udsatte boligområder. Socialministeriet udgiver nu to kataloger med ideer til sociale partnerskaber.
Partnerskaberne kan med få midler skabe store resultater. Beboere får nye muligheder, og virksomhederne får f.eks. glade, stolte og motiverede medarbejdere samt betydelig omtale. Der er et stort uudnyttet potentiale i partnerskaber mellem virksomheder og udsatte boligområder, skriver Socialministeriet, der derfor udgiver to nye kataloger med ideer til virksomheder og kommuner, som har lyst til at deltage i sociale partnerskaber.
- Formålet med idekatalogerne er at inspirere flere til at indgå i sociale partnerskaber. De skaber en positiv gevinst for både virksomhederne og de udsatte boligområder. Sammen kan de nemlig opnå resultater, som de ikke ville kunne opnå hver for sig - og det er rigtig positivt, siger socialminister Benedikte Kiær (K).
Helt konkret har LEGO og Jydske Vestkysten 'adopteret' skoleklasser i udsatte boligområder. De mødes med klasserne to gange om året. Eleverne oplever en arbejdsplads og virksomhederne får til gengæld viden om unge, som de ellers har svært ved at komme i kontakt med.
Stolte medarbejdere
Og Nykredits medarbejdere rådgiver voldsramte kvinder om, hvordan de kan få styr på økonomien. Det sker i samarbejde med Mary Fonden og Mødrehjælpen. Medarbejderne oplever glæden ved at hjælpe andre og en stolthed over at arbejde i en virksomhed, der tager et socialt ansvar på sig.
Vejle Kommune har indgået et partnerskab med Vejle Brandvæsen og har på den måde fået skabt ro i boligområdet Nørremarken. Det har blandt andet sat en stopper for uheldige episoder, hvor brandmænd oplevede, at der blev kastet med sten efter dem. Partnerskabet indebærer, at unge fra Nørremarken kommer på besøg på brandstationen. Partnerskabet har også den gevinst, at de unge via deres tilknytning til brandstationen får indblik i forholdene på en arbejdsplads.
Publikationen 'Sociale partnerskaber med virksomhederne - idekatalog til innovative områdeindsatser' kan gratis downloades her.
Publikationen 'Fra sponsorater til sociale partnerskaber - idekatalog til virksomheder' kan gratis downloades her.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.