dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

'Mintzberg om ledelse' - tæt på mytedræberen

ANMELDELSE 'Mange af os har et had-kærligheds-forhold til vores ledere, især når de udøver ´lederskab’. Nogle elsker dem og synes, de er svaret på stort set alle problemer i hele verden', skriver Henry Mintzberg
4. OKT 2010 11.00

Af Paul Hegedahl

Henry Mintzberg:
'Mintzberg om ledelse'
oversat af Annette Rosenberg
fra 'Managing', Berrett-Koehler Publishers, Inc.
San Francisco;
L&R Business,
Lindhardt og Ringhof Forlag A/S, København 2010.
407 s., indb., 15,5 x 23 cm., meget omfattende litt.liste,
Stikordsreg, mange noter, illustrative figurer.
Kr. 460,00 inkl. moms.; bogklubpris kr. 399,00 inkl. moms.
ISBN 978-87-1142-471-1.

'Ledere er nødt til primært at lære ting gennem egne erfaringer. Vi har set, hvordan det kan udbygges i et undervisningslokale, men vi har også set, hvor meget mere effektfuldt det er, når det sker spontant i arbejdssituationen, når ledere reflekterer over deres erfaringer, lærer af hinanden og sammen gennemfører forbedringer i deres organisationer og nærsamfund. Ud fra vores egne erfaringer kan vi konkludere, at intet er helt så virkningsfuldt eller naturligt som
engagerede ledere, som har forpligtet sig til at udvikle sig selv, deres institutioner og deres
nærsamfund.
- Henry Mintzberg, 'Mintzberg om ledelse'

Der har i den senere tid været en del artikler på dknyt.dk, der har handlet om ledelse i den offentlige sektor - og om ledernes situation og muligheder for opnå teoretisk indsigt og praktisk erfaring. Nu er der udkommet en bog, skrevet af en af nutidens store navne inden for ledelsesforskning - en bog skrevet efter tæt samvær med ledere i deres praktiske dagligdag. Den er værd at stifte bekendtskab med for at lære af disse lederes erfaringer - sat ind i en overordnet ramme.

Om forfatteren
Henry Mintzberg (1939 - ) er Cleghorn Professor of Management Studies ved Desautels Faculty of Management, McGill University, Montreal. Han er Ph.D. fra Sloan School of Management, M.I.T. 1968 med afhandlingen ‘The Manager at Work - Determining his Activities, Roles and Programs by Structured Observation'. Han er desuden B.A. General Arts fra Concordia University 1962 og B.Eng.Mechanical Engineering, McGill University 1961. Han startede sin karriere med at arbejde med operationsanalyse for Canadian National Railways; men har været ansat på McGill University siden 1968. Han har tilrettelagt sin tid således, at han er halvdelen af året i Montreal og den anden halvdel i Europa.

Henry Mintzberg har modtaget en række forskellige priser fra de mest prestigefyldte akademiske og praktiserende ledelsesinstitutioner (Harvard Business Review, Academy of Management, Association of Management Consulting Firms m.fl.). Han er forfatter til 15 bøger, blandt andet 'Managers Not MBAs', 'Strategy Safari', 'The Rise and Fall of Strategic Planning' og 'Mintzberg on Management; og han er grundlægger af og partner i www.CoachingOurselves.com. Der er flere oplysninger om forfatterens aktiviteter på adressen www.mintzberg.org.

Tæt kontakt med praktiske ledere i deres dagligdag
Som nævnt beskrev Henry Mintzberg i sin Ph.D.-afhandling praktiske lederes verden. I en uge iagttog han fem topdirektørers arbejdsmetoder. Og det er på sin vis den metode, han vender tilbage til med denne bog. Om baggrunden for 'Mintzberg om ledelse' skriver forfatteren: 'Jeg tilbragte en dag sammen med 29 ledere - hver for sig. Jeg iagttog og interviewede dem og vurderede deres kalender i en periode på en uge eller en måned for at prøve at tolke, hvad der foregik. Resultaterne af undersøgelsen ligger til grund for denne bog.
- - - Lederne kommer fra erhvervslivet, staten, sundhedsområdet og den sociale sektor, fra nonprofitorganisationer og fra alle slags organisationer; herunder bankvæsen, politik, filmproduktion, flyproduktion, detailhandel, telekommunikation - fra hospitalsgangens hektiske miljø til den anspændte atmosfære i en flygtningelejr.

Nogle af disse organisationer var små, andre enorme (fra 18 til 800.000 medarbejdere). Lederne befandt sig på alle hierarkiets traditionelle niveauer, fra den såkaldte top- og mellemlederposition til bunden af pyramiden. Nogle arbejdede i storbyer (London, Paris, Amsterdam, Montreal), mens andre befandt sig mere afsides steder (N'gara i Tanzania, New Minas i Nova Scotia; Bnff National Park i det vestlige Canada). Nogle blev observeret enkeltvis, andre i klynger (fx tre ledere i canadiske parker, som rapporterede til hinanden, i løbet af tre på hinanden følgende dage)."

Om hele denne baggrund for bogen kan man læse detaljeret på http://viewer.zmags.com/publication/e15786aa#/e15786aa/1, hvor det også er muligt at læse de første 38 sider, herunder indholdsfortegnelser for bogen.

Hans research afslører overraskende informationer om ledelse, og bogen munder ud i en inspirerende vision. Som han skriver, er det ikke problemet at finde ud af, hvad ledere foretager sig. Der findes utallige studier, mere eller mindre lødige, af dette. Problemet er at tolke det. Hvordan får vi styr på den enorme mængde af aktiviteter, der tilsammen udgør ledelse?, spørger han.

Målet med bogen
Flere gange refererer Henry Mintzberg til en af de andre, helt store forskere inden for ledelse: den østrigsk-amerikanske professor Peter F. Drucker (1909 - 2005). Han taler om, hvordan Peter Drucker i 1954 satte ledelse på landkortet. Et af Druckers visdomsord, som Mintzberg fuldt kan tilslutte sig, er: Ingen institution har mulighed for at overleve, hvis den har brug for genier eller supermænd til at lede sig. Den skal organiseres på en sådan måde, at den er i stand til at klare sig under et lederskab bestående af almindelige mennesker

Mintzberg siger, at det den ganske enkle konstatering siden er blevet fortrængt af 'lederskab'. Nu oversvømmes vi med historier om de store succeser og endnu større fiaskoer, fremtrædende ledere har oplevet, ‘ Sandt er det, at en leder ikke skal have haft succes i ret mange år, inden der er en eller flere skribenter - undertiden sammen med lederen selv - der føler sig kaldet til at skrive en bog og udlægge baggrunden for denne succes - og senere er der ofte andre parate til at beskrive nedturen med lige så stor sagkyndighed. Som Mintzberg siger, er vi tilbøjelige til at forgude eller tilbede visse ledere. 'Mange af os har et had-kærligheds-forhold til vores ledere, især når de udøver ´lederskab'. Nogle elsker dem og synes, de er svaret på stort set alle problemer i hele verden. Hent en fantastisk leder ind, så bliver alt godt. Andre hader dem og synes, at de er årsagen til stort set alle problemerne. Hvis bare vi skaffer os af med de mennesker, bliver alt godt. De fleste, tror jeg selv, har begge holdninger, afhængigt af vores sindsstemning og vores seneste møde med en leder.
  Pas på begge dele. Vi kan hverken klare os uden ledere eller tillade os at idolisere dem. - - - Ledere har nogle grundlæggende forpligtelser at tage sig af i organisationerne. De bibringer en følelse af enhed og sammenhæng, konsolidere informationer, så der kan handles ud fra dem, repræsenterer deres afdeling i forhold til omverdenen, er ansvarlige for dens resultater osv. Men, der ligger meget mere i organisationens formål, indsats og ansvar, end det lederne gør. Derfor må vi ignorere de to yderpunkter - hvor lederne i den ene ende har den totale magt, hvor man i den anden leder helt uden ledere - i stedet se på det, der kaldes maksimal ledelse, demokratisk ledelse, delt ledelse, distribueret ledelse, støttende ledelse og minimal ledelse.' Og dette kontinuum går Mintzberg så igennem på konstruktiv vis.

Mintzberg påpeger ganske jordnært og realistisk, at vi stadig mangler at få hold på de enkle realiteter forbundet med at være en almindelig leder. (Bogens redaktør understreger, at vi jo på dansk ikke har denne skelnen mellem leadership og management - derfor oversættes leadership med lederskab og management med ledelse). I sin engelsksprogede udgave hedder denne bog blot 'Managing' - denne brede titel har den fået, skriver Mintzberg, 'fordi den skal være grundlæggende og omfattende og handle om denne fundamentale aktivitet i alle sine afskygninger. Mit mål er helt konkret. Ledelse er central for alle, som bliver påvirket af dens udøvelse, hvilket i vores univers af organisationer betyder os alle sammen. Vi er nødt til at forstå ledelse bedre, så den kan udøves bedre.' Og, ja siger anmelderen, der er også ved at indfinde sig en større erkendelse af, at ikke mindst den politiske ledelse af en kommune, en region, et land også i høj grad handler om at få indsigt i ledelse - og her kan der i høj grad ske ændringer til det bedre. For nu at henvise til aktuelle udtalelser i Danmark, tyder det ikke på dyb indsigt i ledelse, når Brian Mikkelsen udtaler, at han ville fyre hver tredje kommunaldirektør, som ikke lige handler, som han synes.

Konkrete spørgsmål der behandles i bogen
På baggrund af sine interview, sin forskning og dokumentation behandler Henry Mintzberg en række spørgsmål i 'Mintzberg om ledelse':

  • Har ledere for travlt med at lede, så de ikke når at overveje
    selve betydningen af ledelse?
     
  • Er lederskab virkelig vigtigere end ledelse?
  • Hvorfor foregår en masse ledelse så hektisk? Og gør internettet det værre eller bedre?
  • Er hele spørgsmålet om lederstil overvurderet?
  • Hvordan skal ledere kommunikere med omverden, når hele deres jobstruktur afsondrer dem fra det, de leder?
  • Hvor blev dømmekraften af?
  • Hvordan skal man bevare selvtilliden i et lederjob uden at blive arrogant?
  • Eller hvordan skal man forhindre en succes i at blive en fiasko?
  • Bør ledelse være forbeholdt lederne?

Mintzberg behandler disse spørgsmål, fordi han har den mening, at vores forståelse af ledelse ikke er blevet meget bedre med årene. Han taler om, at Henri Fayol (1841-1925) den franske ingeniør og minedirektør, som i 1918 udgav bogen 'Administration industrielle et générale; prévoyance, organisation, commandement, coordination, controle' og dermed lagde grunden til Scientific Management eller Fayolisme, hvori han beskrev ledelse som det at 'planlægge, organisere, kommandere, koordinere og kontrollere'. Og Henry Mintzberg gør opmærksom på, at man 80 senere i en avis i Montreal kunne læse følgende jobbeskrivelse for bystyrets nye generaldirektør: 'ansvarlig for at planlægge, organisere, styre og kontrollere alle byens aktiviteter'. Så det er altså stadig den fremherskende opfattelse. Og Mintzberg siger: 'Jeg har i årevis spurgt forskellige grupper mennesker med lederjob: 'Hvad skete der, den dag du blev leder?' Svaret er næsten altid det samme: forundret blik, trækken på skulderne og til sidst kommentarer som 'Ingenting'. Det lader til, at man selv skal finde ud af det. - - - I går spillede du fløjte eller var kirurg - i dag skal du pludselig lede folk, som gør de samme ting. Alt har ændret sig. Og alligevel er du overladt til dig selv, forvirret.'

Leder bliver man først og fremmest i jobbet
Der er en tendens i tiden til at overvurdere lederskabet: lederen, der udstikker målsætninger og visioner fra sin piedestal. Tendensen viser sig i mediernes idolisering af toplederen - og kommer vel også til udtryk i de mange bøger, skrevet af både konsulenter, forskere og praktiske ledere med succes (tit hjulpet af konsulenter - og lige så tit lige inden en nedtur, der ikke dokumenteres lige så grundigt).

Men ifølge Mintzberg er ledelse først og fremmest en praksis, hvor lederen lærer sig at navigere i den organisatoriske kontekst og samarbejder med og understøtter sine medarbejdere. Man kan kun være enig med ham i, at der ikke findes ikke en formel for ledelse; men at en større og nok også på en gang mere jordnær og nuanceret forståelse for lederens funktioner og udfordringerne forbundet med ledelse kan skabe bedre ledere og dermed bedre resultater for de organisationer, de er sat til at lede. Idoliseringen, siger Mintzberg, fjerner fokus fra et af de vigtigste elementer i succesfuld ledelse, nemlig det forpligtende fællesskab.

Informationsteknologien
Lederjobbet handler ifølge Henry Mintzberg meget om at se, lytte og fornemme meget og tale en masse. Meget er nonverbalt. Ledelse handler primært om at arbejde med information, mennesker og handling. Her forekommer det vigtigt at gøre opmærksom på, at den moderne informationsteknologi kan være af stor værdi i arbejdet som leder, men at man må være enig med Mintzberg, som skriver, at e-mail giver en illusion om kontakt. 'Du har ikke været i kontakt med en person, men med et tastatur'. Det problem har tidligere været omtalt i andre anmeldelser her på dknyt.dk. Henry Mintzberg kommer meget klart ind på denne problemstilling, som nok er mere alvorlig, end de fleste er opmærksomme på. Han refererer bl.a. en undersøgelse fra 2006 af J. Boase og B. Wellmann, der viser, at e-mail kan være med til at begrænse brugerens 'evne til at håndtere følelsesmæssige, nuancerede og komplekse interaktioner'. Ledelse handler i lige så høj grad om alt det som om budskabernes faktuelle indhold. Og den forkerte brug af informationsteknologien kan snigende, ubevidst forstærke det fragmenterede og overfladiske i lederes job - samtidig med, at de føler sig vældig up-to-date.

Mellemlederne
I bogen benævner forfatteren de ledere, der både refererer til andre en eller flere andre ledere, og som andre ledere refererer til, som mellemledere. Der er 11 af disse blandt de 29 interviewede personer. Og blandt de mange interessante betragtninger er også et par både relevante og aktuelle afsnit i kapitel 4 'De oversete nuancer i ledelse', som handler om mellemledere. Som forfatteren skriver, har mellemledelse og mellemledere stået for skud i en hel del år nu og er i mange virksomheder genstand for gentagne nedskæringer. Det minder om, siger han, en nutidig form for åreladning - kuren mod enhver virksomhedsbaseret sygdom. Selv om en del nedskæringer muligvis har været på sin plads, burde den modeprægede holdning til dem alligevel have sået tvivl om, 'hvorvidt man kastede lederbørnene ud med det finansielle badevand. Hvordan kan det være, at så mange virksomheder lige pludselig opdagede problemet samtidig? Var deres overordnede ledere uopmærksomme før - eller efter?'

Mintzberg gør opmærksom på, at der nu er tydelige tegn på, at jobbet som mellemleder er ved at få oprejsning. Mellemledere er ofte langt bedre end de fleste topledere til at udnytte det uformelle netværk i en virksomhed optimalt og dermed bane vejen for markante og varige forbedringer. De ved, hvor problemerne er, og kan samtidig se helheden. Mellemledere er meget ofte nøglefigurer i forandringer.

I den forbindelse skal gøres opmærksom på anmeldelserne af to bøger om mellemledere, der for nylig er blevet anmeldt her på dknyt.dk - samt på de øvrige anmeldelser om institutionsledere. (Se under supplerende links),

Destillerede erfaringer om praktisk ledelse
'Mintzberg om ledelse' er teoretisk underbygget og bygger på et omfattende feltarbejde. Den henvender sig til alle, som er interesseret i ledelsespraksis. Ledere, undervisere, studerende, forskere, konsulenter, politikere, og alle, der gerne vil have en bedre forståelse af, hvad det vil sige at lede.

Man kan kun være enig med Henry Mintzberg, når han kontant og klart siger, at tiden er inde til at erkende, at ledelse hverken er en videnskab eller et fag: Det er en praksis, som primært læres gennem erfaring og som rod i sin kontekst. Hermed er ikke ment, at uddannelse på de mange forskellige måder og institutioner er overflødig - men det skal ses i tæt sammenhæng med de praktiske erfaringer. Ledelse er en balance mellem videnskab (analyse, dokumentation, systematik), kunst (kreativitet, vision, intuition), håndværk (hverdagslæring, erfaring, improvisere). Håndværket er det vigtigste mener Mintzberg efter 40 års forskning.

De mange kloge betragtninger, der fremsættes i denne bog, er jo ikke blot blevet til på grund af iagttagelser af de 29 ledere. De er kombineret med et langt livs forskning i ledelse - destillerede erfaringer, som Henry Mintzberg kalder sin forskning.

Og en af de vigtigste egenskaber, en leder kan besidde, er evnen til at skabe og fastholde tillid blandt alle interessegrupperne.

Alle ledere er fejlbehæftede, skriver Mintzberg, men de mest succesrige har fejl, som ikke er fatale, i hvert fald ikke under de givne omstændigheder. Han præsenterer en medrivende vision for, hvad der udgør effektiv ledelse: 'et billedtæppe, som er vævet af tråde repræsenteret af refleksion, analyse, verdensklogskab (og her vil denne anmelder tillade sig at inkludere ikke mindst interkulturel kompetence), samarbejde og proaktivitet.'

‘Kærlighed er en løjerlig gråspurv - - -" lød det i en vise af Johannes Dam (1866-1926) i Sommerrevyen 1912 på Nørrebros Teater. Det er ledelse så sandelig også. Derfor er det godt at få nogle nye, forfriskende vinkler på, hvordan det bedst praktiseres.


Supplerende links
http://viewer.zmags.com/publication/e15786aa#/e15786aa/1
Læseprøve fra bogen

http://www.lederne.dk/ledelseidag/Artikler/Seogeftermndogaar/2010/Nr.+3+marts/nedmedheltene.htm
Louise Sandager: 'Ned med heltene! - Henry Mintzberg om god og dårlig ledelse'. Interview med Henry Mintzberg om 'Mintzberg om ledelse'; ledelseidag.dk, marts 2010

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=51161&kat=1
Thomas Jensen: 'Kommunale ledere er uerfarne'

http://www.dknyt.dk/wphorum/index.php?id=4122
Kommentar til 'Kommunale ledere er uerfarne'
Mikkel Haarder: 'Mere talentudvikling - one size doesn't fit all'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=51097&s=Paul%20Hegedahl
'Institutionsledelse V: Mellemlederen i det uundgåelige krydspres';
anmeldelse af Mie Femø Nielsen: 'Positionering. Mellemlederes kommunikative arbejde med at skabe ledelsesrum og ledelsesret'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=51105&s=Paul%20Hegedahl
'Om institutionsledelse VI: 'Fortolkningsledelse - Mellemlederes kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse'; anmeldelse af Mie Femø Nielsen; 'Fortolkningsledelse. Mellemlederes kommunikative arbejde med værdier og kulturskabelse'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=50899&s=Paul%20Hegedahl
Paul Hegedahl: 'Om institutionsledelse I: Cirklens kvadratur eller en opgave, der kan løses?'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=50900&kat=27
Anmeldelse af Hans Morild: 'Institutionsleder - fra passiv til aktiv udøvelse'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=50901&kat=27
Anmeldelse af Kurt Klaudi Klausen: 'Institutionsledelse - ledere, mellemledere og sjakbajser i det offentlige'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=51048&s
Anmeldelse af Inger Marie Larsen Nielsen:
'Daginstitutionsledelse - profession og ledelse'

http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=51170
Anmeldelse af Jørgen Lisberg:
‘Nødvendig og så enkel og sikker som muligt fornyelse af ledelses- og konsulentfornuft'

http://www.mintzberg.org/
Henry Mintzbergs hjemmeside

www.mintzberg-managing.com

http://www.lederne.dk/ledelseidag/Artikler/Seogeftermndogaar/2009/nr10november/peterfdruckerengurufylder100.htm
Jens Lage Hansen: 'Peter F. Drucker - en guru fylder 100'

Tre anmeldelser af 'Mintzberg om ledelse': én meget positiv, én midt i mellem, én meget negativ:
http://www.kommunikationsforening.dk/Menu/Fagligt+nyt/Artikler/BOGANMELDELSE+Mintzberg+om+ledelse

http://kolindkuren.dk/2010/03/24/mintzberg-om-ledelse/

http://www.business.dk/bny/taeppefald-mintzberg

Supplerende litteratur
Niels Thygesen, Steen Vallentin og Sverre Raffnsøe:
"Tilliden & Magten - om at lede og skabe værdi gennem tillid";
Børsens Forlag, København 2008.
245 s., indb., definitioner på væsentlige ord og begreber, omfattende noteapparat, litt.liste.
Kr. 460,00 inkl. moms; bogklubpris kr. 399,00 inkl. moms.
ISBN: 978-87-7664-141-4.

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/mintzberg-om-ledelse-taet-paa-mytedraeberen

GDPR