
Sagen handler Metro-strækningen til Københavns Lufthavn, der åbner næste år.
Metrolinjen bliver bygget af Østamagerbaneselskabet, der ejes i fællesskab af Københavns Amt og Ørestadsselskabet. Men nu har regeringen så fremsat et lovforslag, hvorved den nye hovedstadsregion kommer til at hænge på milliongælden, mens Metro-strækningen bliver ejet af Ørestadsselskabet.
Normalt skal værdier og gæld i de gamle amter og kommuner følges ad, når boet skal fordeles. Men i denne sag har regeringen gjort en undtagelse.
- Det er noget griseri, som svarer til selskabstømning. Vi får lov at sidde tilbage med gælden, men Ørestadsselskabet får værdier i form af banen, siger Rødovres borgmester Erik Nielsen (S), der er formand for Foreningen af Kommuner i Københavns Amt (FKKA).
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.