
Staten tørrer stadig metro-gæld af på region og kommuner, mener amtsborgmester Vibeke Storm Rasmussen (S)
2. FEB 2006 15.11
Den nye MetroCityring har ubetalte mellemregninger, som væltes over på den nye hovedstadsregion og regionens kommuner. Derfor er de syge på hovedstadsområdets hospitaler skjulte ofre i det metroforlig, som fem partier i Folketinget i dag har aftalt.
Det mener amtsborgmester og kommende regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen (S).
- Jeg må konstatere, at staten på den ene side vælger at hjælpe Frederiksberg Kommune med at finansiere deres bidrag til Cityringen. De får tre grunde foræret af staten. På den anden side laver staten et barn på Region Hovedstaden og kommunerne i Københavns Amt - til en pris på over en halv milliard kroner, udtaler hun.
Københavns Amt er i dag medejer af den kommende metrobane på Østamager. Det har kostet amtets borgere 630 mio. kr. ? optaget i et særligt lån til formålet. Med et nyt lovforslag - som ventes vedtaget i folketinget i dag - vil staten overtage banen og værdierne for at give det hele til Ørestadsselskabet, hvor staten er medejer.
Men gælden havner først og fremmest hos Region Hovedstaden og kommunerne i Københavns Amt.
- Lovforslaget er i modstrid med regeringens egen lovgivning for, hvordan værdier og gæld skal fordeles, når amterne bliver nedlagt, mener Storm Rasmussen.
Hun mener også at kommuner og region er blevet underløbet, fordi de ikke blev inddraget i de forudgående forhandlinger om cityringen. forhandlinger som kun Frederiksberg og Københavns kommuner har deltaget i.
- Vi må have en sikkerhed for, at udgifter til renter og afdrag på den her gæld ikke kommer til at berøre vitale funktioner i Region Hovedstaden, siger amtsborgmesteren.
lg
Det mener amtsborgmester og kommende regionsrådsformand Vibeke Storm Rasmussen (S).
- Jeg må konstatere, at staten på den ene side vælger at hjælpe Frederiksberg Kommune med at finansiere deres bidrag til Cityringen. De får tre grunde foræret af staten. På den anden side laver staten et barn på Region Hovedstaden og kommunerne i Københavns Amt - til en pris på over en halv milliard kroner, udtaler hun.
Københavns Amt er i dag medejer af den kommende metrobane på Østamager. Det har kostet amtets borgere 630 mio. kr. ? optaget i et særligt lån til formålet. Med et nyt lovforslag - som ventes vedtaget i folketinget i dag - vil staten overtage banen og værdierne for at give det hele til Ørestadsselskabet, hvor staten er medejer.
Men gælden havner først og fremmest hos Region Hovedstaden og kommunerne i Københavns Amt.
- Lovforslaget er i modstrid med regeringens egen lovgivning for, hvordan værdier og gæld skal fordeles, når amterne bliver nedlagt, mener Storm Rasmussen.
Hun mener også at kommuner og region er blevet underløbet, fordi de ikke blev inddraget i de forudgående forhandlinger om cityringen. forhandlinger som kun Frederiksberg og Københavns kommuner har deltaget i.
- Vi må have en sikkerhed for, at udgifter til renter og afdrag på den her gæld ikke kommer til at berøre vitale funktioner i Region Hovedstaden, siger amtsborgmesteren.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.