Næstved Kommune har lyttet til den massive kritik af forholdene på det tidligere rådhus i Fuglebjerg, hvor Borgerservice og Fuglebjerg Bibliotek slog pjalterne sammen i august.
Kommunen er blevet kritiseret for, at sygdomsforløb, indtægtsforhold og personnumre flyver omkring mellem bogreolerne, når borgere med ærinde i Borgerservice bliver betjent.
Ældrerådet i Næstved var de første til at kritisere Borgerservice for at se stort på hensynet til borgernes diskretion, når de drøftede personlige forhold ved skranken. Siden gik borgernes egen advokat, borgerrådgiver Henning Pedersen, ind i sagen.
- Som minimum må man kunne forvente, at man som borger kan komme af med sine oplysninger, uden at andre kan høre dem. Man bør indrette sig således, at man overholder de hensyn, der er til borgernes diskretion, sagde Henning Pedersen dengang.
Borgerrådgiverens udmelding fik kommunen til i første omgang at sætte små skilte op overalt ved skranken og ved bordene, som sagde, at borgere med ærinde i Borgerservice skulle gøre opmærksom på, hvis de ønskede at drøfte deres ærinde bag lukket dør.
Den model har altså tilsyneladende ikke været anvendelig i længden.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.