Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Mellem radikale handlinger og sensemaking

ANMELDELSE Mangel på mod gør kommunerne mainstream. De må finde frem til deres autentiske identitet og turde satse på den, hvis de for alvor vil udvikle sig ...!
19. APR 2012 7.00

Af psykoterapeut og mediekonsulent Lene Stenstrop og journalist Sine Riis Lund.

Forfatter og adm. direktør Nikolaj Stagis
Den Autentiske Virksomhed
360 sider kr.: 400,-
www.gyldendalbusiness.dk


For at have en fornemmelse af, hvem vi er, skal vi have en opfattelse af, hvordan vi er blevet til, og hvor vi er på vej hen. (Citat: Charles Taylor, professor i filosofi).

Steen Hildebrandt, professor, Aarhus Universitet siger kort siger om bogen: 'Autentisk bog om den autentiske virksomhed. Dette er en meget speciel og vedkommende bog om organisationer i en hypervirkelig verden'. Mens Peter Bysted, ICONO A/S bramfrit kalder bogen opbyggelig, inspirerende og udogmatisk. En hyldest til autenticitet som mantra for en virksomhed/kommune i dens søgen efter at (gen)finde og aktivere sin identitet i en snotforvirret verden!

Charles Taylors citat er et godt udgangspunkt for at tale om autentisitet, bl.a. fordi Taylor også siger at autenticitetskulturen ikke bare medfører en større selvbevidsthed, men en ny form for ansvarliggørelse for den enkelte.

- At Nikolaj Stagis flytter begrebet 'autentisitet' fra individets autentiske selv til virksomhedens/ kommunernes autentiske selv, giver al mulig grund til nysgerrighed. Som individ har du ikke kun din egen historie med dig, den er dybt funderet i generationers levede eller måske ulevede liv.

Hvordan kobles det med den autentiske virksomhed, hvilke termer benyttes og hvordan kan en kommunes evne til at forstå og udtrykke sig selv, have en afgørende indflydelse på både medarbejdere og borgere?

Det kræver kun en kort tur ned ad en gennemsnitlig gågade at konstatere, at det ikke er alle, der søger det autentiske. Der er store kontraster mellem samfundsmæssige strømninger med vidt forskellige bud på, hvad der er autentisk. Alligevel er der flere og flere indikatorer på, at vi som samfund har interesse for det autentiske ud fra et etisk grundlag og livet generelt.

Opdag den autentiske identitet
Det uudforskede liv er ikke værd at leve, sagde Sokrates. Han ville hellere dø end leve et liv uden retten til at udforske sig selv og derigennem forstå livet. Sådan indledes et af bogens mange kapitler: Opdag den autentiske identitet.

Nikolaj Stagis siger her, at det at finde virksomhedens autenticitet er som en skattejagt uden skattekort, og uden et billede af, hvordan skattekisten ser ud! Kortlægningen af den autentiske organisatoriske identitet består bl.a. i at iagttage de fysiske kendetegn, processer og begivenheder. I kapitlet beskriver Nikolaj Stagis meget konkret, hvordan man med en analytisk narrativ tilgang finder ind til sammenhænge mellem de begivenheder og mennesker, der indgår i handlingen og bliver til selve fortællingen. Et nyt begreb er ved at snige sig ind fordi, det nu hedder at vi opdager det 'plot', der skaber den sammenhæng der er mellem begivenhederne. - På den måde (gen)skabes historien og billedet af autenticiteten bliver tydelig.

I bogen er der en meget god illustration af René Redzepis rating af Nomas autenticitet. Der tages afsæt i den historiske autenticitet, den refleksive autenticitet og den ekspressive autenticitet. I kapitlet kan der læses om det at 'gå mod strømmen', at turde at bryde med konceptet og samtidig have en fornemmelse for tid og sted.

Der ligger i virksomhederne og kommunerne et skatkammer fyldt med uopdagede potentialer i kraft af lokalitet, historie og arv. Nogle af de mest succesfulde brands i verden inspireres af deres historie. Andre kapitaliserer på deres oprindelse, som i sig selv kan blive en millionindustri. Opgaven er, at udvikle den autentiske identitet i en syntese mellem radikale handlinger og sensemaking for at skabe en virksomhed/ kommune, som både er passioneret om sit formål, og som formår at lytte til sig selv og omverdenen.

Læs interviewet med Nikolaj Stagis på Kommunen.dk og hans bevæggrund for at udtale følgende:

'Kommunerne laver jo enorme satsninger, men de gør det bare i asfalt og anlæg. Så det kan godt være, at de føler, at de har pressede budgetter, men de har jo rigtig mange millioner og nogle steder milliarder mellem hænderne. Og der er rigtig mange traditioner og rigtig meget vanetænkning, hvor man gør meget af det samme for de mange millioner.'



Er du forkælet med anmeldelser af relevante bøger her på dknyt.dk, så kender du proceduren og de anmeldere vi benytter. I dag er anmeldelsen lidt anderledes. Det er en kombination af et interview med forfatteren til bogen Den Autentiske Virksomhed, en web-video og en kort omtale. - Alt er blevet til, fordi to medarbejdere fra DK-Medier, der er ejet af direktør Claus G. Theilgaard, havde lyst til at udfordre de muligheder der er, og gøre tingene anderledes end 'plejer'.

DK-Medier består af dknyt.dk som er netavisen med de hurtige daglige nyheder og avisen Kommunen, der udkommer som en ugeavis med længere artikler, baggrundsstof og analyser.

Sine Riis Lund, journalist på avisen Kommunen, har interviewet forfatteren bag bogen Den Autentiske Virksomhed, Nikolaj Stagis, og Lene Stenstrop, mediekonsulent på dknyt, har iværksat web-videoen og den korte omtale af bogen her på dknyt.dk

Interviewet kan læses i dets fulde omfang i den printede avis Kommunen eller på Kommunen.dk - har du ikke netadgang til Kommunen.dk, kan du rekvirere et prøveabonnement på www.kommunen.dk


Lene Stenstrop