
Medløberne - dem, som ikke selv mobber direkte, men som signalerer, at mobningen er ok, og som ikke griber ind - de skal have en særlig plads i en bebudet anti-mobbeplan, skriver Berlingske.
Hvis et barn først bliver mobbet, er der stor risiko for, at barnet også bliver mobbet året efter, viser de nyeste tal fra folkeskolens trivselsmålinger. Og seks ud af ti børn, der bliver mobbet i år, blev også mobbet sidste år.
Håndteringen af mobning er ganske enkelt for dårlig, hvis man spørger eleverne.
- Ansvaret har været flyttet for meget rundt mellem skolerne, eleverne og forældrene. Det er vigtigt, at det bliver understreget, at det er skolernes ansvar, siger Jens Vase, der er formand for Danske Skoleelever.
Handleplaner mangler stadig
Han mener, at ansvaret bør placeres hos skolerne, så de bliver tvunget til at gribe ind, når et barn mobbes.
- Det kan godt være, at mange skoler gør et godt stykke arbejde i forhold til mobning, men der er altså 36 pct., der ikke har en handlingsplan, når det gælder mobning, fortæller formanden.
- De steder, hvor det går galt, går det rigtig galt, siger han.
Selv om det siden 2009 har været lovpligtigt for skoler at lave en strategi mod mobning, har mange skoler ikke en sådan. Derfor skal landets skolebestyrelser rubbe neglene, lyder det fra Mette With Hagensen, der er formand for skolebestyrelsernes organisation, Skole og Forældre.
- Det er en katastrofe for dem, der bliver mobbet. Mange skolebestyrelser har ikke lavet en antimobbestrategi. Den skal laves og virke. Og først da kan vi gøre noget ved mobningen, siger hun.
Skolebestyrelser på kursus
Af samme grund inviterer Skole og Forældre alle skolebestyrelser til et kursus i efteråret, hvor de skal lære, hvordan man laver en god plan mod mobning.
- Mobning er komplekst. Det handler om en kultur, hvor det stiltiende bliver accepteret, at der er nogle, der mobber andre, siger hun.
Torsdag fremlægger børne- og undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) sammen med Red Barnet, Børnerådet og Børns Vilkår en aktionsplan mod mobning i daginstitutioner, skoler og ungdomsuddannelser. Den er blevet til efter møder med skolens parter og i faglig sparring med Mary Fonden, skriver Berlingske Tidende.
- Mobning handler om utrygge børnekulturer, og derfor handler det ligeså meget om tilskuerne og medløberne i klassen, som det handler om mobberen og den mobbede, siger ministeren til avisen.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.