LYNGBY-TAARBÆK: Helt fremme ved målstregen lykkedes det ikke at overholde en fireårig aftale, indgået straks i starten af denne valgperiode, om at Lyngby-Taarbæks budgetter i alle fire år skulle rumme en 0,5 promillepoints nedsættelse af grundskylden. Dette års budgetaftale insisterer dog på at den manglende nedsættelse i 2018 ikke er en aflysning, men en udskydelse af yderligere nedsættelser.
Grundskylden var ved valgperiodens begyndelse på 22,985 promille, og den blev i tre budgetaftaler i træk sænket med 0,5 promillepoint hver gang, så den nu er på 21,485 promille. Det bliver den så også næste år og i 2019, men de to sidste overslagsår 2020 og 2021 bringer den så ifølge denne aftale ned med 0,25 promillepoint hvert af årene, så den lander på de forudsatte 20,985 promille.
Baggrunden for udskydelsen er en ny boligbeskatningsaftale fra foråret, der blandt andet rummer en midlertidig indefrysningsordning, hvis økonomiske konsekvenser endnu ikke er fuldt ud kendt. (* Se note nederst). Selv om det ikke er nævnt direkte i budgetaftalen og de tilhørende papirer, kan det også have spillet ind at en grundskyldsnedsættelse denne gang i modsætning til de tre første ikke vil udløse kompensation fra statskassen.
Også i andre forhold er 2018-budgettet uden større armbevægelser, dog er der blevet plads til blandt andet 3,2 mio.kr. på ældreområdet især permanent døgndækning for ældre udviklingshæmmede, 2,5 mio.kr. årligt til normeringer i dagtilbud og 1 mio. kr. årligt til takstnedsættelse i fritidsklubber. På anlægssiden er der blandt andet 14,1 mio. kr. til, nybygning, renovering og andre forberdinger på to skoler.
Budgetaftalen for 2018 er indgået mellem De Konservative, Socialdemokratiet, SF, Liberal Alliance, De Radikale og løsgænger Birgitte Hannibal (eks-V) med Venstre og Enhedslisten udenfor.
Læs eller download budgetaftalen.
Note 26. september: En sætning er fjernet på det markerede sted i det midterste afsnit ovenfor. Den lød: 'KL har på den baggrund anbefalet alle kommuner at lade grundskylden urørt i 2018'. Ordlyden byggede på en bemærkning i Lyngby-Taarbæks basisbudget om at KL 'anbefaler (...) at kommunerne budgetterer grundskyldsindtægterne akkurat som tidligere år', men den bemærkning går ifølge KL på budgetteringen af grundværdierne - altså grundlaget for grundskylden og ikke selve grundskylden som skattesats betragtet. dknyt beklager misforståelsen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.