
Efter ti år med flere og flere passagerer i de danske lufthavne bød 2019 på stilstand. Samlet lød antallet af flyrejser fra de danske lufthavne på omtrent 36,5 millioner i 2019, hvilket er stort set på niveau med 2018.
Det er første gang siden 2009 i tiden omkring finanskrisen, at antallet af passagerer ikke stiger.
Københavns Lufthavn har fem ud af seks af alle flypassagerer i Danmark og havde 30,3 millioner passagerer i 2019. Det er et fald på knap 0,1 pct. fra året før. Det viser lufthavnenes egne tal, der er offentliggjort mandag.
Til gengæld har der været flere passagerer i Billund, Aarhus, Esbjerg og Sønderborg, mens der har været tilbagegang i Aalborg og hos Bornholms Lufthavn samt Midtjyllands Lufthavn.
Billund buldrer fortsat afsted
Midtjyllands Lufthavn i Karup, har haft markant færre passagerer i 2019. På begge ruter var passagertallet faldet med omkring 15 pct. efter første halvår, og det har efteråret ikke kunne rette op på.
Aalborg Lufthavn oplevede i 2019 et fald i antallet af passagerer på lidt over ni pct. 1.462.507 passagerer fløj til og fra Aalborg Lufthavn i 2019, og det er et markant dyk i forhold til de foregående tre års fremgang. Man skal helt tilbage til 2015 for at finde lavere passagertal.
I Billund voksede passagertallet med over seks pct. til knap 3,7 millioner passagerer, hvilket befæster lufthavnens position som provinsens klart største. Fremgangen i passagertallet var det tiende i træk.
Tirstrup oplevede en lille fremgang på 1,5 pct., men det samlede tal på en halv million skal vurderes i sammenhæng med lufthavnens ambitiøse relanceringsplan, som skal hæve passagertallet til 1,5 millioner i 2024.
Den fastholder lufthavnen fortsat, men eksperter betegner ambtionen som meget optimistisk.
- Det er en meget ambitiøs målsætning, og jeg tager hatten af for ejerne, hvis man blot kommer op og nærmer sig millionen. Hvis det skal lykkes, skal vi se noget fremdrift i 2020. Der skal nye aftaler, nye ruter og flere passagerer på bordet, så man tager et stort skridt fremad og giver omverdenen indtryk af, at der er noget om det, man siger, siger luftfartsanalytiker Jacob Pedersen, aktieanalysechef ved Sydbank til Jyllands-Posten.
Klimaet havde begrænset indflydelse
2019 stod på den politiske scene i klimaets tegn, men det ser ikke ud til at have haft nogen nævneværdig påvirkning på rejselysten. Det vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef hos Sydbank og følger flybranchen tæt.
- Når jeg kigger på tallene for 2019, så døjer jeg med at finde håndgribelige beviser på, at flyskam skulle have bredt sig som en steppebrand blandt de danske flypassagerer. Det er meget enkeltstående begivenheder, der er årsag til stilstanden i antallet af passagerer, siger Jacob Pedersen til Ritzau.
Samme vurdering kommer fra lufthavnene.
- Vi kan helt klart se, at flyselskaberne har tilpasset deres produkter, så det er muligt at købe billetter, hvor man klimakompenserer sin rejse, siger Jan Hessellund, der er direktør i Billund Lufthavn.
- Men når jeg ser på antallet af passagerer, så ser jeg ikke umiddelbart klimaet spille ind. De selskaber, der har tilbagegang hos os, har det, fordi de har reduceret antallet af afgange, siger han til Ritzau.
Fakta
Her er en oversigt over udviklingen i de enkelte lufthavne i 2019. Tallet i parentes er forskellen i antal passagerer sammenlignet med 2018:
- 1. Københavns Lufthavn: 30,26 millioner (-41.828)
- 2. Billund Lufthavn: 3,72 millioner (+212.666)
- 3. Aalborg Lufthavn: 1,46 millioner (-147.458)
- 4. Aarhus Lufthavn: 500.490 (+14.324)
- 5. Bornholms Lufthavn: 234.241 (-39.031)
- 6. Midtjyllands Lufthavn: 114.159 (-19.677)
- 7. Esbjerg Lufthavn: 77.422 (+5.531)*
- 8. Sønderborg Lufthavn: 68.828 (+1.337)*
* Dækker perioden januar-november i både 2018 og 2019.
Kilder: Lufthavnene, Trafikstyrelsen, Danmarks Statistik.
Kun lufthavne med over 50.000 passagerer om året er med.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.