dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Stephanie Lose (V)
Anita Graversen, Ritzau Foto

Lose : 973 millioner til uddannelsesreklame er for meget

Gymnasier og erhvervsskoler har brugt 973 mio. kr. til reklamer på seks år. Danske Regioners næstformand kritiserer 'useriøs popularitetskonkurrence imellem de enkelte skoler'
10. AUG 2017 13.01

Uddannelsesinstitutioner kæmper om eleverne. Gymnasier og erhvervsskoler har i løbet af fem år samlet set brugt 973 mio. kr. på at lokke de unge til at søge ind på netop deres skole, lyder det fra Danske Regioner.

- En del af de mange penge kunne være brugt bedre på undervisning eller på at fastholde unge, der falder fra. Sådan lyder meldingen fra næstformanden i Danske Regioner, Stephanie Lose (V).

Baggrunden er en analyse fra Danske Regioner. Den viser, at skolernes samlede udgift til markedsføring fra 2011 til 2016 var 973 mio. kr. Og selv om beløbene svinger år for år, så er forbruget uhørt stort både på erhvervsskoler og gymnasier, mener Stephanie Lose.

- Vi er skeptiske overfor, at institutioner bruger deres ressourcer på at gøre reklame for sig selv. Hvis de vil markedsføre sig, så bør det ske i samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner, siger hun.

- Der er en risiko for at markedsføring og reklamer fører til, at man flytter elever rundt mellem institutionerne frem for at sikre, at flest mulige unge får en ungdomsuddannelse, tilføjer Stephanie Lose.

Brug for håndværkere
Flere analyser de senere år har vist, at vi får stort behov for flere faglærte på arbejdsmarkedet i fremtiden. Udsigten til mangel på håndværkere er uønsket, og bør imødegås, mener Danske Regioner. Samtidig er der stadig alt for mange unge, der ikke får en ungdomsuddannelse.

- Det danske samfund har behov for, at befolkningen fortsat er veluddannet. Både af hensyn til borgernes egen livskvalitet, og hvis vi vil bevare vores velfærdssamfund. Regionerne har forståelse for, at det er nødvendigt at informere om erhvervsskolerne, da vi har et ønske om flere bliver håndværkere. Men vi opfordrer erhvervsuddannelserne til at markedsføre sig samlet, frem for at hver enkelt skole bruger store beløb på at promovere sig selv, siger Stephanie Lose.

Den bedste reklame er glade elever
Næstformanden hæfter sig ved, at de unge har behov for troværdig information om uddannelsesretningerne frem for en useriøs popularitetskonkurrence imellem hver enkelt skole.

- Den bedste markedsføring er glade elever og lærere, der kan fungere som ambassadører for skolerne. Det er et argument for at bruge pengene på god undervisning og et sundt studiemiljø for reklamer, pointerer Stephanie Lose.

ka

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/lose-973-millioner-til-uddannelsesreklame-er-for-meget

GDPR