dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Der er aktive Legepatruljer over hele landet, hvor store elever – som her på Thyregod Skole – sætter gang i frikvartersaktiviteter. Nu etablerer Dansk Skoleidræt med støtte fra Lego Fonden en version særlig målrettet specialundervisningstilbud.
Johnny Wichmann/Dansk Skoleidræt

Legepatruljer skal styrke børn i specialundervisning

Mere end 3.000 elever med særlige udfordringer ventes at få glæde af nye initiativer via Dansk Skoleidræt.

Med en støtte på 12,6 mio. kr. fra Lego Fonden lancerer Dansk Skoleidræt en særligt tilpasset version af konceptet Legepatruljen, der skal udbredes til 85 specialundervisningstilbud over hele landet de kommende tre år, oplyser Dansk Skoleidræt.

Det vil betyde, at mere end 3.000 børn med autisme, ADHD eller lignende diagnoser vil blive mødt med bedre tilbud, når Dansk Skoleidræt skaber aktiviteter i folkeskolens frikvarterer via Legepatruljen.

- Partnerskabet med Lego Fonden har en størrelse, der giver Dansk Skoleidræt mulighed for at understøtte specialundervisningen markant. Det er et område, vi længe har ønsket at give et målrettet tilbud, så vi er både stolte og taknemmelige for, at det nu kan realiseres, siger generalsekretær i Dansk Skoleidræt Bjørn Friis Neerfeldt. 

- Leg er et stærkt redskab til at fremme elevernes trivsel og motivation for deltagelse i timerne, og nu kan vi virkelig gøre en forskel på området, siger han.

Programmer og kompetencer

Projektet vil bl.a. tilbyde strukturerede legeprogrammer og materialer til både elever og pædagogisk personale i skolerne.

En del af det handler om at uddanne lærere og pædagoger samt udvikle modeller, der integrerer leg som en naturlig og meningsfuld del af skoledagen i både frikvarteret og i undervisningen.

- I Lego Fonden ønsker vi at bidrage til børns sociale, faglige og mentale trivsel, og vi ved, hvor vigtige gode fællesskaber og glæde i skoledagen er for netop det, siger fondens landedirektør for Danmark Michael Stahl.

I starten vil der være en udviklingsfase i tæt samarbejde med fem specialundervisningstilbud, hvorefter der følger en bred implementering og løbende evaluering frem mod 2028.

Dansk Skoleidræt forventer, at mere end 2.000 undervisere og 3.400 elever vil få direkte gavn af initiativet, der udvikles samarbejde med Videnscenter om Handicap, ADHD-foreningen og Autismeforeningen.

Fakta – nye indsatser til specialundervisningen
  • Projektet indbefatter en tilpasset version af det velkendte koncept Legepatruljen samt at udvikle initiativerne ”Aktive gårdvagter” og ”Legeklasser”.
  • Projektperioden løber 2025-2028. Det realiseres af Dansk Skoleidræt med en bevilling på 12,6 mio. kr. fra Lego Fonden.
  • Målet er at nå 85 specialundervisningstilbud, hvilket kan være specialskoler eller specialklasser på almenskoler.
  • Herigennem skal 3.400 elever og 2.125 undervisere have gavn af projektet.
  • Indholdet vil være elev- og personaleuddannelse, legepakker, materialer og struktureret frikvartersleg.
  • Det overordnede formål er at styrke trivsel, deltagelse og sociale færdigheder gennem leg for neurodivergente elever, fx med autisme, ADHD eller lignende diagnoser.
  • Det er samtidig et mål for projektet at overføre viden og redskaber fra specialskoleindsatsen til det allerede etablerede Legepatruljen-koncept i almene skoler, så også elever med neurodivergens her kan opnå de samme positive effekter ved at deltage i inkluderende legeoplevelser i frikvartererne.
  • Projektet bygger på Dansk Skoleidræts mere end 20 års erfaring med Legepatruljen i almene skoler. Konceptet er udbredt på flere hundrede skoler landet over, og alene i 2023 blev mere end 2.400 elever fra 136 skoler uddannet til rollen som Legepatrulje-instruktører, der kan igangsætte frikvartersaktiviteter for yngre elever.
  • Projektet udvikles i samarbejde med Videnscenter om Handicap, ADHD-foreningen og Autismeforeningen.

Kilde: Dansk Skoleidræt

cwa

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/legepatruljer-skal-styrke-boern-i-specialundervisning

GDPR