
Det kan gøres ved at regulere på fagfordelingen og andre forhold vedrørende lærernes undervisning.
- Det er meget nyttigt, at man har en metode til at identificere problemerne, når der er behov for en særlig indsats, siger et af udvalgets medlemmer, KLs cheføkonom Jan Olsen, om de nationale test.
Han peger på forskellige måder, som skolelederen kan løse problemerne på. Det kan f.eks. være dannelse af team til at løse bestemte udfordringer, mere forberedelse til en lærer, eller mere tid til forældresamarbejde for at løse nogle særlige forhold i en bestemt klasse.
Danmarks Lærerforenings formand, Anders Bondo Christensen, tager skarpt afstand fra tanken om, at resultatet af elevernes tests skal have indflydelse på en lærers tildelte fag og tid til forældremøder eller forberedelse.
- Det er en frygtelig tankegang. Det er en systemtankegang, hvor man tror, at man styrer kvaliteten ved at måle og veje og tildele lidt ekstra tid her og der, siger lærer-formanden.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.