Statens nye benchmarkings-redskab giver værktøjer til at sammenligne indsatsen med ligeværdige kommuner
På www.jobindsats.dk, som staten har lanceret i dag, rangordner en liste samtlige kommuners udgifter til sygedagpenge. Listen afslører markante forskelle: Bundskaberen Trundholm Kommune bruger næsten fire gange så meget som klassens duks, Søllerød Kommune.
Både KL og regeringen er enige om, at offentlig benchmarking af kommunernes indsats skal styrkes. Benchmarkingen af sygedagpenge er blot det første af flere initiativer. Men for at kommunerne kan anvende værktøjerne til noget fornuftigt, skal de kunne mere end blot sammenligne rene tal. En sådan måling er meget enkel. Den tager ikke højde for de mange forhold, der påvirker sociale udgifter, som f.eks. befolkningens sammensætning. Dermed bliver sammenligningerne i mange tilfælde uretfærdige og irrelevante.
Vælg selv
Det nye redskab er af samme grund udstyret med en udvidet benchmarking-funktion, hvor den enkelte kommune kan gå ind og vælge hvilke kriterier, man vil benchmarkes ud fra.
En kommune kan således vælge at sammenligne sig med andre kommuner ud fra rent geografiske kriterier, man kan vælge kommuner fra samme arbejdskraftopland, fra størrelse målt i indbyggertal, ud fra land-by status (en såkaldt geokode) eller ud fra samme såkaldte rammevilkår.
Evnen til at løse sociale problemer
Rammevilkårene dækker under ét en række kriterier, der tilsammen indikerer, hvor gode forudsætninger en kommune har for at løse sociale problemer. Her tages højde for at kommunerne er sammenlignelige på vilkår som: Indbyggertal, andel indvandrere og efterkommere fra mindre udviklede lande, andel af enlige forsørgere, andel af arbejdsstyrken i alderen 25-44 år, andel med en erhvervsfaglig eller videregående uddannelse, andel af ledige og aktiverede, beskæftigede pr. arbejdssted, andel af beskæftigede uden uddannelse og andel selvstændige. Rammevilkårene siger således ikke direkte noget om indkomstgrundlaget.
Find din klub
Jobindsats.dk opererer med otte forskellige rammevilkårs-grupper:
1) Kommuner med en større by (f.eks. København, Rødovre, Næstved, Esbjerg og Svendborg)
2) Kommuner i Københavnsområdet med gennemsnitlige vilkår (f.eks. Ballerup, Glostrup og Tårnby)
3) Kommuner i Københavnsområdet med mange indvandrere (Brøndby og Albertslund)
4) Omegnskommuner til Københavns- og Århusområdet med relativt gunstige vilkår (f.eks. Dragør; Gentofte; Hørsholm og Ry)
5) Små kommuner med relativt gunstige vilkår (en meget stor gruppe, som bl.a. omfatter Ishøj, Høng, Suså, Glamsbjerg,Thyborøn-Harboøre og Læsø)
6) Øvrige kommuner med relativt gunstige vilkår (bl.a. Søllerød, Nykøbing-Rørvig, Middelfart og Odder)
7) Kommuner med mindre gunstige vilkår (også en stor gruppe, som bla. omfatter Hundested, Trundholm, Stevns, Faaborg, Grenaa og Pandrup)
8) Odense, Ålborg og Århus har som "mini-hovedstæder" så speicel en status, at de ugør en gruppe for sig selv.
Inspiration hos hinanden
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V), pointerede på et pressemøde i dag, at ét af målene med det nye benchmarking-værktøj er, at kommunerne søger inspiration hos hinanden.
- Fra i dag har kommunerne et nyt styringsredskab. Det er let at sammenligne sig på tværs af kommunegrænserne og det bliver muligt at lade sig inspirere af de kommuner, der gør det godt. Og man kan få opstillet et realistisk mål for sin indsats.
Lyngby-Taarbæk Kommune har bidraget til udviklingen af det nye redskab ved at stille sig til rådighed som case-kommune.
Borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (K) sagde på pressemødet:
- Med det nye værktøj får man stimuleret sin nysgerrighed: Det er blevet meget nemt at bencmarke sin egen kommune med andre. Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kommer til at inspirere hinanden.
Slut med dårlige undskyldninger
Beskæftigelsesministeren pointerede også, at det nu er slut med at gemme sig bag dårlige undskyldninger.
- Hidtil har kommunerne kunnet undskylde iøjnefaldende forskelle med, at de hidtil tilgængelige tal, som f.eks. Indenrigsminsteriets nøgletal, ikke tog højde for en række forhold, sagde han.
Tallene på www.jobindsats.dk er aktuelle og bliver løbende opdateret.
/mel
Både KL og regeringen er enige om, at offentlig benchmarking af kommunernes indsats skal styrkes. Benchmarkingen af sygedagpenge er blot det første af flere initiativer. Men for at kommunerne kan anvende værktøjerne til noget fornuftigt, skal de kunne mere end blot sammenligne rene tal. En sådan måling er meget enkel. Den tager ikke højde for de mange forhold, der påvirker sociale udgifter, som f.eks. befolkningens sammensætning. Dermed bliver sammenligningerne i mange tilfælde uretfærdige og irrelevante.
Vælg selv
Det nye redskab er af samme grund udstyret med en udvidet benchmarking-funktion, hvor den enkelte kommune kan gå ind og vælge hvilke kriterier, man vil benchmarkes ud fra.
En kommune kan således vælge at sammenligne sig med andre kommuner ud fra rent geografiske kriterier, man kan vælge kommuner fra samme arbejdskraftopland, fra størrelse målt i indbyggertal, ud fra land-by status (en såkaldt geokode) eller ud fra samme såkaldte rammevilkår.
Evnen til at løse sociale problemer
Rammevilkårene dækker under ét en række kriterier, der tilsammen indikerer, hvor gode forudsætninger en kommune har for at løse sociale problemer. Her tages højde for at kommunerne er sammenlignelige på vilkår som: Indbyggertal, andel indvandrere og efterkommere fra mindre udviklede lande, andel af enlige forsørgere, andel af arbejdsstyrken i alderen 25-44 år, andel med en erhvervsfaglig eller videregående uddannelse, andel af ledige og aktiverede, beskæftigede pr. arbejdssted, andel af beskæftigede uden uddannelse og andel selvstændige. Rammevilkårene siger således ikke direkte noget om indkomstgrundlaget.
Find din klub
Jobindsats.dk opererer med otte forskellige rammevilkårs-grupper:
1) Kommuner med en større by (f.eks. København, Rødovre, Næstved, Esbjerg og Svendborg)
2) Kommuner i Københavnsområdet med gennemsnitlige vilkår (f.eks. Ballerup, Glostrup og Tårnby)
3) Kommuner i Københavnsområdet med mange indvandrere (Brøndby og Albertslund)
4) Omegnskommuner til Københavns- og Århusområdet med relativt gunstige vilkår (f.eks. Dragør; Gentofte; Hørsholm og Ry)
5) Små kommuner med relativt gunstige vilkår (en meget stor gruppe, som bl.a. omfatter Ishøj, Høng, Suså, Glamsbjerg,Thyborøn-Harboøre og Læsø)
6) Øvrige kommuner med relativt gunstige vilkår (bl.a. Søllerød, Nykøbing-Rørvig, Middelfart og Odder)
7) Kommuner med mindre gunstige vilkår (også en stor gruppe, som bla. omfatter Hundested, Trundholm, Stevns, Faaborg, Grenaa og Pandrup)
8) Odense, Ålborg og Århus har som "mini-hovedstæder" så speicel en status, at de ugør en gruppe for sig selv.
Inspiration hos hinanden
Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V), pointerede på et pressemøde i dag, at ét af målene med det nye benchmarking-værktøj er, at kommunerne søger inspiration hos hinanden.
Lyngby-Taarbæk Kommune har bidraget til udviklingen af det nye redskab ved at stille sig til rådighed som case-kommune.
Borgmester Rolf Aagaard-Svendsen (K) sagde på pressemødet:
- Med det nye værktøj får man stimuleret sin nysgerrighed: Det er blevet meget nemt at bencmarke sin egen kommune med andre. Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi kommer til at inspirere hinanden.
Slut med dårlige undskyldninger
Beskæftigelsesministeren pointerede også, at det nu er slut med at gemme sig bag dårlige undskyldninger.
- Hidtil har kommunerne kunnet undskylde iøjnefaldende forskelle med, at de hidtil tilgængelige tal, som f.eks. Indenrigsminsteriets nøgletal, ikke tog højde for en række forhold, sagde han.
Tallene på www.jobindsats.dk er aktuelle og bliver løbende opdateret.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.