Kun 44 kommuner i fælles register

Altså er 54 kommuner ikke tilmeldt det fælles it-system, der kan holde styr på udsatte børn og unge på tværs af kommunerne
KORT NYT22. JAN 2012 18.38

Det fælles register alarmerer sagsbehandlerne, når folk flytter folkeregisteradresse, og samtidig gør registeret det muligt at dele oplysninger med den nye kommune i det fælles it-system kaldet DUBU.

Men det er op til kommunerne selv, om de vil være en del af systemet.

Der er allerede i dag krav om, at sagsbehandlerne skal underrette den nye kommune ved flytning, hvis der er kendskab til overgreb. Men hvis der flyttes til en kommune uden adgang til registret, kan arbejdet være sværere at gå til for den nye sagsbehandler, forklarer Christina Knudsen, som er projektleder hos Kommunernes IT-fællesskab, til Jyllands-Posten.

Den konservative socialordfører, Tom Behnke, vil have loven ændret, således at der fremover er krav til, at alle kommuner tilsluttes it-systemet DUBU, skriver han i en pressemeddelelse.

DUBU-registret gør det hurtigere for kommuner at opdage overgreb ved at udveksle elektroniske oplysninger omkring udsatte familier på tværs af kommuner.

Også den daværende socialminister, Benedikte Kiær (K), påpegede, at kommunerne skulle være forpligtiget til at tilmelde sig systemet, hvis de ikke frivilligt meldte sig til.

lcl

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev