
KØBENHAVN: For lidt over et år siden stod den nye cykelgade i København til 29 millioner klar. Nu bliver den så droppet igen. Det store mål var, at Nordre Frihavnsgade på Østerbro skulle blive mere trafiksikker. Især for cyklisterne.
TV 2 Kosmopol har for nyligt kunne afsløre, at en ny rapport konkluderer, at gaden ikke er blevet mere sikker for cyklisterne. Faktisk er der sket uheld efter omlægningen til cykelgaden, ligesom det vurderes, at der dagligt sker 37 potentielt farlige situationer for cyklisterne.
Derfor har Teknik – og miljøudvalget i Københavns Kommune mandag aften besluttet, at cykelgaden bliver nedlagt omgående. Beslutningen betyder, at alle markeringer og skiltning bliver fjernet, skriver TV 2 Kosmopol.
- Vi har længe været bekymrede over denne gade. Forløbet har ikke været smukt, men jeg er tilfreds med, at vi nu griber til handling, siger Helle Bonnesen (K), medlem af Teknik- og Miljøudvalget.
Tung trafik
En del af problemet i cykelgaden er, at der er meget tung trafik. Herunder lastbiler-og varebiler, som holder parkeret midt på vejbanen, når de læsser varer af.
Ifølge reglerne for cykelgader, så er det ikke muligt at lave vareleveringszoner. Men fordi man nedlægger cykelgaden, vil man nu oprette fire vareleveringszoner. Ifølge Helle Bonnesen vil det koste i alt 12 parkeringspladser, hvor der dog stadig vil være mulighed for parkering om natten.
Drømmen om en velfungerende cykelgade er dog ikke skrinlagt. Politikerne vil nu gå i gang med at se på, om det kan lade sig gøre at lave en ordentlig cykelgade. Teknik- og Miljøforvaltningen har stillet en række forslag til forbedringer. De skal nu behandles på et politisk møde i slutningen af marts.
Men står det til de konservative i udvalget, så er det vigtigt også at tage højde for, at det er en handelsgade.
- Der må ikke nedlægges flere parkeringspladser, for så går det ud over handelslivet, siger Helle Bonnesen til TV 2 Kosmopol.
Håber på bedre forhold
Hos Radikale Venstre håber man fortsat på, at man kan skabe bedre forhold for cyklisterne.
- Vi skal nu se på, hvordan vi kan få reduceret trafikken på denne gade eller få ledt cyklisterne ud på nogle andre sidegader, siger Christopher Røhl (R), medlem af Teknik- og Miljøudvalget.
Men Nordre Frihavnsgade skal ikke være en cykelgade for enhver pris.
- Så vi må se, om man kan lave en meningsfuld cykelgade, så Nordre Frihavnsgade fortsat også kan være den attraktive handelsgade, som den er i dag, siger Christopher Røhl til TV 2 Kosmopol.
TV 2 Kosmopol har forsøgt at få en kommentar fra teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.