
Mikkel Jørnvil Nielsen
'Farvel til flokken. Sæt selv kursen til din professionelle kommunikation'
Gyldendal Business
Pris: 209.95 kr.
ISBN 9788702116045
152 sider
Tidligere kommunikationschef i Handelsbanken, Mikkel Jørnvil Nielsen, leverer her en opsang til kollegerne, som han mener i for høj grad satser på at gøre deres resultater målbare, for på den måde at overbevise om deres værdi.
Det er en omvej, mener Nielsen. I skal ikke satse på målbarhed, men på mærkbarhed. I skal vise, at I gør nytte, det er ikke produktion af strategier, men hårdt dagligt arbejde og resultater, der skal berettige jeres eksistens, er hans budskab til kollegerne kogt ned til det centrale.
For lukkede om fagligheden
Og Nielsen har sin argumentation i orden. Hans udgangspunkt er, at kommunikatører og kommunikationsafdelinger er for lukkede om deres egen faglighed, og at det er ekstra dyrt i den nuværende situation, hvor en længerevarende krise tvinger virksomhederne til at fokusere på nytteværdien af kommunikationsafdelingens tilstedeværelse, men man skal også være opmærksom på, at selve de vilkår, kommunikation skal forvaltes under, er under forandring.
Nielsen udpeger fem årsager til dette: Det ændrede medielandskab, globaliseringen, teknologiudviklingen, fokuseringen på klima og etik og endelig mediernes fokusering på personer frem for organisationer. Men det er ikke udelukkende udefrakommende forandringer, der truer kommunikationsranchen. En selvforståelse, der fokuserer på kommunikation som ledelse i sig selv er med til at flytte kommunikationsafdelingernes fokus fra det, der er væsentligt. Informationen og de daglige opgaver.
Her går Nielsen i rette med de kolleger, der prædiker budskabet om, at 'kommunikation er ledelse'. Kommunikation et af de redskaber, en ledelse må mestre, men der er flere. Mange af dem er helt udenfor almindelige kommunikationsfolks rækkevidde. Den del af hans argumentation skal nok kalde modstanderne op af skyttehullerne.
Fokuser på det daglige
Nielsens råd er i stedet at fokusere på de daglige opgaver, og at sætte dem ind i en bredere virksomhedsmæssig sammenhæng. Konkret råder han sine kolleger til at fokusere mere på virksomhedens bundlinje. Effektiviser og minimer omkostningerne. Fasthold fokus på kunden, men tænk alligevel langsigtet. Det behøver ikke at være vanskeligt, der er mange lavthængende frugter, der endnu ikke er plukket.
Bogen er krydret med en række historier fra den virkelige verden, og her kigger forfatteren både mod den offentlige og den private sektor, men det er i bund og grund også de samme problemer man står overfor.
Mikkel Jørnvil Nielsen er ikke ude på at behage 'flokken', og hans lille bog skal nok skabe røre i kommunikationskredse, men han har fat i noget væsentligt, som ikke kun rider kommunikationsbranchen, men som også tynger andre stabsfunktioner rundt omkring i virksomheder, kommuner og institutioner.
Derfor er hans lille bog væsentlig. Ikke kun for de kolleger han rusker i, men for alle, der trænger til at få fokus tilbage på det væsentlige.
Jørgen Bartholdy, Biblioteks- og Borgerservicechef i Skanderborg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.