Et stort Coca Cola-logo på bilen fra hjemmeplejen. Eller Venstres valgslogan på børnehavens minibus. Siden 2006 har kommunerne haft mulighed for at sælge reklameplads på biler og bygninger, men mange kommuner har ikke set det økonomiske potentiale, lyder det fra reklamebranchen.
- Det kunne være udnyttet i langt højere grad, specielt i de store kommuner, hvor potentialet ligger, siger Lars Boesen, kontaktdirektør for mediebureauet IUM, til DR København.
Københavns Kommune har i mange år har haft reklamer i det kommunale rum. Tilbage i 2008 indgik man en femårig aftale med AFA JCDecaux om salg af reklamepladser på kommunens ejendomme. Aftalen blev dengang skønnet at give kommunen en indtægt på 43 mio. kr..
Kommunerne kunne dog tjene langt flere penge, hvis de arbejdede sammen, mener Lars Boesen fra mediebureauet IUM.
- Det kræver selvfølgelig en viden og en specialindsigt at kunne forstå, hvad der er af økonomi i at kunne sælge reklamepladsen. Og man kan ikke forvente, at den viden findes i hver eneste kommune, siger han.
terp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.