Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Kommuner overser reklamepotentiale

Kommunerne kunne tjene millioner, hvis de solgte reklameplads i fællesskab
KORT NYT2. NOV 2011 7.15

Et stort Coca Cola-logo på bilen fra hjemmeplejen. Eller Venstres valgslogan på børnehavens minibus. Siden 2006 har kommunerne haft mulighed for at sælge reklameplads på biler og bygninger, men mange kommuner har ikke set det økonomiske potentiale, lyder det fra reklamebranchen.

- Det kunne være udnyttet i langt højere grad, specielt i de store kommuner, hvor potentialet ligger, siger Lars Boesen, kontaktdirektør for mediebureauet IUM, til DR København.

Københavns Kommune har i mange år har haft reklamer i det kommunale rum. Tilbage i 2008 indgik man en femårig aftale med AFA JCDecaux om salg af reklamepladser på kommunens ejendomme. Aftalen blev dengang skønnet at give kommunen en indtægt på 43 mio. kr..

Kommunerne kunne dog tjene langt flere penge, hvis de arbejdede sammen, mener Lars Boesen fra mediebureauet IUM.

- Det kræver selvfølgelig en viden og en specialindsigt at kunne forstå, hvad der er af økonomi i at kunne sælge reklamepladsen. Og man kan ikke forvente, at den viden findes i hver eneste kommune, siger han.

terp