Formanden for Beskæftigelsesudvalget i HK/Kommunal, Christian Grønnemark, har fra flere sider hørt om problemet, og han har derfor fokus på det.
- Medarbejderne kan ikke taste nye data ind i systemet – og det vil i sidste ende give yderligere stress for en medarbejdergruppe, som i forvejen er hårdt presset, siger han.
Ud over at skabe stress kan kommunerne miste refusion, fordi jobcentrene ikke kan nå at indberette indsatsen, de gør for de ledige.
- Det vil også gå ud over økonomien, for jobcentrene mangler penge, og jeg håber, KL er obs på det, så de vil kontakte finansministeren, så de kan finde frem til en løsning, siger Christian Grønnemark.
Arbejdsmarkedsstyrelsen, som står bag portalen, er dog opmærksomme på problemet.
- Det har kørt fornuftigt indtil begyndelsen af september, hvor vi konstaterede urimelig lange svartider, mens a-kassekommunikationen har haft problemer, så meddelelser mellem jobcentre og kasser har stået i kø, siger specielkonsulent fra styrelsen, Erik Hove.
Teknikere fra Arbejdsmarkedsstyrelsens leverandør, Beskæftigelsesministeriets IT (BIT) og KMD, som har haft ansvaret for driften, har arbejdet sammen om at løse problemerne, som er lange svartider og belastning på de centrale netværk. Men nu er der, ifølge Erik Hove fra Arbejdsmarkedsstyrelsen, lys forude.
- Vi identificerede 4-5 fejl, som nu er rettet. Nu tror og håber på, at det er overstået, men der er nogle følgeproblemer med noget dataophobning, så mit bedste bud er, at det er klaret sidst på ugen eller i weekenden, siger han.
Han understreger, at de er klar over problemets konsekvenser.
- Vi er opmærksomme på, at det har påvirket produktionen, og vi erkender, at det ikke har været muligt at holde en fuld produktion. Der har været en nedgang på op til 20 procent, og man kan ikke klandre nogen for ikke at nå arbejdet i den periode. Det har vi meldt ud, siger Erik Hove.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.