Skal vi have borgerne til at benytte kommunale digitale selvbetjeningsløsninger, så kræver det en enorm målrettet indsats for udvikling og implementering af nye løsninger. Jeg forventer, at KL’s overskud fra salget af it-virksomheden KMD kan hjælpe kommunerne til at blive bedre til at udvikle og implementere intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger.
I landets kommunale borgerservicecentre oplever vi, at mange borgere gerne vil betjene sig selv på nettet, men desværre har kommunerne faktisk ingen reelle borgervenlige selvbetjeningsløsninger. Det er helt tåbeligt, at borgerne udfylder skema på skema, sender i kuverter eller mailer til os – og vi bagefter indtaster de selvsamme oplysninger - bare i kommunens eget edb-system.
Forskellige faktorer har de seneste år været med til at bremse udviklingen for kommunerne.
Den vigtigste faktor er, at kommunerne i fællesskab ikke har formået at stille krav til it-leverandørerne på digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger, som reelt har kunnet skabe en merværdi for borgerne, borgerservicemedarbejdere og kommunerne som helhed. Målet i fremtiden må være, at borgerne og borgerservicemedarbejderne arbejder i de samme digitale løsninger.
En anden væsentlig faktor er den digitale signatur, som har været en begrænset succes fra starten. Nu er der forhåbentlig lys forude, når den kommende version er klar i slutningen af 2009.
Disse to faktorer plus kommunernes begrænsede vilje til at satse på digitalisering af arbejdsgangene fra borgerens pc direkte til de enkelte fagsystemer – og alt for få afsatte ressourcer til borgerinformation, herunder oplæring i de pt. ganske få kommunale borgervenlige selvbetjeningsløsninger. Det resulterer i et samlet billede af, at under 5 pct. benytter den digitale henvendelseskanal til kommunerne.
Carsten Jensen er alligevel optimistisk. 34 kommuner har i efteråret 2008 arbejdet sammen om at udvælge og prioritere 100 selvbetjeningsløsninger, hvoraf de 10 løsninger er klar til udvikling i det fælleskommunale projekt Umbrella. Projektet vil kunne sørge for en kraftig digitalisering af kommunerne de kommende tre-fem år, hvis der kommer kapital til projektet.
Pengene kan som nævnt komme fra KL’s overskud fra salget af KMD, men de enkelte kommuner skal naturligvis også bidrage til projektet. Min forventning er, at disse intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger vil kunne effektivisere meget store millionbeløb rundt i de enkelte kommuner.
Carsten Jensen, formand for Borgerservice Danmark
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.