KL vil skære ned på kommunalt bøvl

I en ny kampagne vil KL sætte fokus på, at medarbejdere og ledere sammen skal fjerne bøvl for medarbejderne i hverdagen.
5. MAR 2020 12.20

Mange medarbejdere i kommunerne oplever små problemer i hverdagen, der hurtigt kan vokse sig store. Blandt andet kan arbejdet med dobbeltdokumentation og kommunikationsproblemer fylde meget. Derfor vil KL nu sætte mere fokus på, at medarbejdere og ledelsen i kommunerne går sammen om at løse problemerne i fællesskab.

Det skal ske gennem en ny kampagne om 'samskabt styring'. Metoden er udviklet af Fremfærd, der er et samarbejde mellem parterne på det kommunale arbejdsmarked. Fremfærd har sammen med KL, kommuner og de faglige organisationer i Forhandlingsfællesskabet udviklet metoden.

13 kommuner har indtil videre arbejdet med metoden, hvor man blandt andet har afprøvet den på ældreområdet, børneområdet og socialområdet, hvor der har været gode erfaringer. Her har kommunerne oplevet bedre arbejdsgange, hvor man har frigjort tid og ressourcer, skriver KL. 

Men nu skal flere kommuner med på vognen. Metoden kan nemlig være med til at skabe mindre frustration i hverdagen, mener Michael Ziegler (K), der er formand for KL's Løn- og Personaleudvalg.

- En del af det bøvl, der bliver peget på, opdages først, når medarbejdere og ledere sætter sig ned sammen og taler om arbejdsgangene i det daglige. Ofte er det, der opleves som bøvl, noget der kan ændres på lokalt, og det giver mere luft i hverdagen til gavn for både borgere og medarbejdere. Viser det sig, at en arbejdsgang eller en regel faktisk ikke kan ændres, så kan indsigten i, hvorfor vi gør, som vi gør, også være med til at skabe mindre frustration i hverdagen, siger han.

jeg

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt