
Folkeskolen er ude af trit med arbejdsmarkedet, og om lidt er der akut mangel på håndværkere.
Derfor bør der ske ændringer i folkeskolens formålsparagraf, foreslår KL. Bøgerne skal ikke ud, men der skal langt mere savsmuld og kreativitet ind i klasseværelserne, skriver Politiken.
- Vi er allerede i alarmberedskab. Eller vi burde i hvert fald være det. Arbejdsmarkedet mangler akut faglært arbejdskraft, og behovet vokser kun markant de kommende år. Samtidig har vi en stolt tradition for det håndværksmæssige her i landet. Det skal formålsparagraffen naturligvis afspejle, siger formanden for KL’s Børne- og Kulturudvalg, Københavns integrations- og beskæftigelsesborgmester Anna Mee Allerslev (R).
KL mener, at fokus på praksis, kreativitet og digital læring skal skrives direkte ind i folkeskolelovens formålsparagraf, og det samme skal virksomhedssamarbejde. Forslaget ligger i forlængelse af KL’s tidligere udspil om, at eleverne skal have sløjd og madkundskab allerede fra 1. klasse, og at de ældste skal have et obligatorisk håndværksmæssigt valgfag.
Danmarks Lærerforening er enig i, at kreativ og praktisk undervisning er vigtigt, men formand Anders Bondo mener, at det er 'helt misforstået' at skrive det ind som et formål.
- En formålsparagraf er det overordnede formål med at holde skole, og der skal vi altså ikke begynde at snakke om, hvilke fag og undervisningsmetoder der skal prioriteres. Skulle vi så også skrive seksualundervisning ind i formålet? siger han.
Selv om kreativ og praktisk læring allerede er en intention i folkeskolereformen, mener KL, at det er nødvendigt at skrive det ind som et formål for at 'tydeliggøre' det. Anders Bondo er uenig og mener, at der i stedet skal ske noget ude i virkeligheden.
- Det her er for mig endnu et eksempel på, at man tror, at man kan skrive det ind i formålsparagraffen, og så får man pludselig en mere praktisk orienteret skole. At lave planteprojekter, aktieselskaber og så videre for at lære eleverne matematik på en anden måde kræver meget mere forberedelse og opfølgning end at slå op på næste side i en lærebog. Tænk, hvis KL ville tage ansvar for at sætte fokus på lærernes mulighed for det i stedet, siger han til Politiken.
Undervisningsminister Merete Riisager (LA) vender også tommelen nedad for en lovændring, og heller ikke i øvrige partier er der større forståelse for forslaget.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.