
Flere krav til sidespejle, ombygninger af vejkryds og målrettede kampagner. Det er nogle af de tiltag, der nu ser ud til at have haft den ønskede effekt og nedbragt antallet af ulykker mellem lastbiler og cyklister, oplyser Vejdirektoratet.
I slutningen af 1990'erne kom op mod 40 cyklister til skade eller mistede livet i højresvingsulykker om året. Det tal er faldet siden 2005, hvor Højresvingsgruppen blev nedsat for at samarbejde på tværs af trafikanter, transporterhvervet og en række statslige myndigheder.
Således er der indtil nu i 2018 registreret, at tre cyklister har mistet livet, og ni personer er kommet til skade. Sidste år var de tal hhv. fem og 10 personer.
- Ulykker mellem større køretøjer og lette trafikanter er ofte meget alvorlige. Jeg vil meget gerne de modbydelige højresvingsulykker til livs, og det er ikke nok, at vi stiller krav til infrastrukturen, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA).
Også takket være kommunal indsats
Vejdirektoratets analyser gennem de sidste to årtier har blandt andet resulteret i, at kommunerne har etableret flere sikre løsninger i risikable vejkryds, og der har været kampagner med fokus på blinde vinkler og børns forhold til lastbiler og andre store køretøjer i trafikken.
- Vi kan se, at det har stor effekt på trafiksikkerheden, når vi samarbejder på tværs af interesser. Et stærkt samarbejde betyder, at vi hver især kan sætte ind med hver vores unikke viden, så vi både kan få mere sikre veje, bedre lovgivning og målrettede kampagner og kontrol, siger Vejdirektoratets leder af trafiksikkerhedsafdelingen, Marianne Foldberg Steffensen.
ibs
Læs mere om indsatser og udvikling i Vejdirektoratets hæfte.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.