Kameraovervågning udpeger kødannelse

Kameraovervågning udpeger kødannelse

Aalborg på vej med dynamisk trafikkort - så færre nordjyder skal spilde tid i bilkøer
11. APR 2011 10.36

AALBORG: Årvågne trafikanter på vejene i Aalborg kan i løbet af de følgende uger opleve, at der i flere vejkryds er placeret kameraer med linsen rettet ind mod trafikken. Kameraerne skal bruges til at hjælpe bilisterne med at undgå køproblemer.

Kameraerne er en del af et større system beregnet til at give trafikinformation til trafikanter i Aalborg-området. Ved hjælp af kameraerne, der opsættes på det mest trafikerede vejnet, udregner et computersystem rejsetiden på de enkelte vejstrækninger.

Systemet kan herudfra fortælle, hvor der er kø. Derudover vil systemet med tiden kunne regne ud, hvor der kan forventes at være kø indenfor den nærmeste tid, og hvor lang køretiden vil være mellem forskellige steder i byen, f.eks. mellem store trafikere vejkryds.

Det nye rejsetidsmålesystem giver her-og-nu information om trafikken, som vil blive vist på et nyt dynamisk trafikkort, der snart vil kunne ses på trafikportalen Trafikken.dk/Nordjylland. Kortet gør det derfor muligt bedre at planlægge sin tur og vælge det rigtige tidspunkt og den rigtige rute. Hermed kan man undgå at spilde tid på at sidde fast i en bilkø og dermed også være med til at begrænse forureningen.

Har man ikke adgang til computer, f.eks. fordi man allerede er startet på turen, vil informationerne kunne fås via radioen eller en smartphone. Desuden kan de såkaldte rejsetidsdata bruges af andre medier til trafikinformation, f.eks. til trafikradioens meldinger eller Vejdirektoratets taletjeneste ved opkald til tlf. nr. 1888.

Rent teknisk beregnes rejsetider på de enkelte strækninger ved, at de videokameraer, der nu opsættes, aflæser en del af nummerpladen på de forbipasserende biler i de større vejkryds. Ved en samtidig registrering af tidspunktet kan rejsetiden beregnes, når den samme bil er registreret to steder.

Gennem en krypteringsproces gøres nummerpladerne 'uigenkendelige', så den enkelte bilist ikke kan identificeres. Systemet kan derfor ikke bruges til overvågning med henblik på f.eks. at udskrive fartbøder.

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev