
RANDERS: Flere års praksis i Randers Kommune med at bringe reklamespots på seks digitale såkaldte byportaler har nu været anledning til en tilsynsafgørelse fra Statsforvaltningen. Det er sket på baggrund af en henvendelse fra brancheorganisationen Danske Medier, der ikke mente, det kunne være en kommunal opgave 'at generere indtægter ved salg af reklameydelser', samt at prisniveauet ikke med rimelighed kan betragtes som markedsprisen, som det hed.
Juristerne i Statsforvaltningen har gransket sagen og for det første fundet, at en lang række af de reklamespots, der blev bragt i 2015, har haft et 'forretningsmæssigt øjemed' - og derfor var det efter vejlovens § 80 faktisk i orden at opkræve betaling. Betalingen har udelukkende dækket omkostningerne og altså ikke genereret nogen direkte indtægt til kommunen.
Men for det andet har Statsforvaltningen fundet frem til, at Randers Kommune ikke lovligt kan opkræve betaling fra andre, når der ikke er tale om forretningsmæssigt øjemed - heller ikke for de omkostninger, der er forbundet med at drive byportalerne.
I kommunens egne retningslinjer hedder det bl.a., at 'Spot skal profilere primært kultur- og sportsbegivenheder, der foregår i Randers Kommune, at kommunale kampagner kan benytte portalerne på samme vilkår, og at spot kan profilere undervisningsaktiviteter, der har et bredt offentligt formål'. En uges visning af spot koster 3.800 kr. og to uger 5.800 kr.
Af de kommunale retningslinjer fremgår samtidig , at kommunen slet 'ikke optager spots med et kommercielt budskab. De budskaber der optages, udover rene kommunale budskaber fra kommunen om kommunens ydelser, jfr. eksemplerne ovenfor under faktum, bestilles i langt overvejende grad af kultur- og idrætsinstitutioner, som enten er kommunale eller selvejende med et alment formål. Eksempler er Værket (kommunal), Randers Regnskov, Randers Egnsteater, Randers Idrætshaller, Randers Kammerorkester, Randers Kunstmuseum (selvejende institutioner med et alment formål) samt uddannelsesinstitutioner som Randers HF og VUC.
Den retningslinje til trods har Danske Medier, der har søgt mere juridisk klarhed på området, ikke haft svært ved at finde eksempler på i den decideret kommercielle boldgade - som spots fra såkaldt Black Friday - Open by Night i Randers Storcenter m.v.
Statsforvaltningen har nu anmodet byrådet i Randers om inden to måneder at oplyse, hvad udtalelsen giver byrådet anledning til.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.