Deleøkonomien fylder mere i den offentlige debat end i danskernes hverdag, viser undersøgelse fra Nordea. Og lige som sidste år viser undersøgelsen, at kun cirka hver tiende deltager i deleøkonomien.
Kun 11,5 procent af de adspurgte danskere mellem 18 og 65 år har således deltaget i deleøkonomien inden for det seneste halve år, og undersøgelsen bør lægge en dæmper på optimismen, mener Nordeas forbrugerøkonom, Ann Lehmann Erichsen:- Mange spår vanvittige vækstfremskrivninger af deleøkonomien, men det er der ikke belæg for. Ser man ser nærmere på danskernes hidtidige forbrugeradfærd i deleøkonomien, og beder vi danskerne spå om eget fremtidigt deleforbrug, er deres prognose særdeles behersket, siger hun.
Beskeden vækst
En tilsvarende måling sidste år viste en deltagerandel på ni procent, og kigger man et halvt år frem, forventer kun 14 procent at deltage i deltagerøkonomien. Det er langt fra den vækst, man oplevede i Nordeas undersøgelse af deleøkonomi sidste år. Her var andelen af danskere, som bruger deleøkonomi steget fra tre til ni procentpoint – og dermed var der tale om en vækst på 300 procent.
Nordea har fået foretaget lignende målinger i de øvrige skandinaviske lande, og her er deltagelsen og interessen for deleøkonomi en smule højere end i Danmark. Ann Lehmann Erichsen tolker resultaterne derhen, at vi i Danmark er magelige vanemennesker, der er svære at lokke ud af komfortzonen, når ikke det er pinedød nødvendigt.
– I andre lande, hvor man ikke har den samme velstand som herhjemme, er man mere tilbøjelig til at tage det til sig. Det handler formentlig om, at man kan være tvunget ud i det af økonomisk nød. Herhjemme er det, som om det helst skal være lækkert og eksklusivt, hvis vi skal prøve det af, siger hun.Hun nævner samkørselstjenesten GoMore som et eksempel på danskernes magelighed.- Der er mange gevinster ved at følges ad med andre, der skal samme vej, hvis turen går på tværs af landet. Man kan spare penge, man møder nye mennesker, man bliver sat af ved døren, og man hjælper miljøet. Alligevel er der mange, der tager turen over Storebælt i bil alene, siger hun.
Det viser undersøgelsen:
- 11,5 procent af de adspurgte har enten udlejet eller delt deres ting med andre eller lejet eller benyttet andres ting.
- Kun 0,5 procent har både været udlejer og bruger.
- To af tre, der benytter sig af deleøkonomi, gør det kun en eller to gange på et halvt år.
- 14 procent forventer at deltage i deleøkonomien inden for de kommende seks måneder.
- 24 procent kunne ikke drømme om at bruge deleøkonomiske tjenester.
Kilde: Undersøgelse foretaget af TNS Gallup for Nordea med deltagelse af 1100 personer.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.













