Hver folkeskole skal have en talentvejleder

Det foreslår en arbejdsgruppe i ny strategi for talentudvikling i uddannelserne. God idé, mener undervisningsministeren
KORT NYT12. APR 2011 7.04

Skolerne er ikke gode nok til at udvikle de dygtige børns potentiale, viser ny rapport om talentudvikling i folkeskolen. Men det skyldes ikke Jantelovens 'Du skal ikke bilde dig ind, at du er bedre end os'. Faktisk mener et overvældende flertal af skoleledere, lærere og befolkning, at der skal etableres særlige talenttilbud for de bogligt dygtige, ligesom der gøres for dygtige sportsfolk. Det skriver Berlingske Tidende.

Arbejdsgruppen anbefaler, at alle skoler skal have en talentvejleder senest i 2016. En god idé, mener ministeren.

- Der er behov for en forankring af den talentudvikling, der skal finde sted i folkeskolen, og jeg forestiller mig, at man sagtens kan have en talentvejleder på hver skole. Talentvejlederen kan skabe en kulturændring og kan give forældre mulighed for at henvende sig for at høre, hvad de selv og skolen kan gøre, hvis deres barn fx er meget dygtigt til sprogfag. I dag ser vi jo tendenser til, at forældre i de store byer søger væk fra folkeskolen for at sikre deres børn udfordringer nok, siger Troels Lund Poulsen til Berlingske Tidende.

En evaluering af skolernes hidtidige talentindsats, som konsulentfirmaet Niras har udarbejdet for Undervisningsministeriet, viser, at indsatsen for talentfulde elever i alt for høj grad hviler på enkelte ildsjæle på skolerne. Blandt andet er det kun hver ottende skole, der har formuleret målsætninger om, hvordan særligt dygtige elever skal støttes.

Daværende undervisningsminister Tina Nedergaard (V) nedsatte i juni sidste år en arbejdsgruppe, der fik til opgave at evaluere talentinitiativer og udarbejde forslag til en samlet strategi for talentudviklingen i det danske uddannelsessystem. På torsdag offentliggøres gruppens arbejde i sin helhed.

lcl

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev