dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Hovedstadens Letbane bliver langt dyrere end forventet, og en ekstraregning hos Region Hovedstaden vil gå ud over den øvrige trafik drevet af regionen.
Thomas Rousing/Ritzau Scanpix

Hovedstadens Letbane kan koste regionen 430 mio. ekstra

Overskridelse af letbane-budgettet vil gå ud over den øvrige kollektive trafik i Region Hovedstaden, vurderer regionsrådsformand.
28. DEC 2022 12.30

HOVEDSTADEN: Region Hovedstaden kan med fordyrelsen af Hovedstadens Letbane forvente en ekstraregning på 430 mio. kr. Det skriver Politiken på baggrund af et internt notat, som politikerne i regionen er blevet præsenteret for.

Regionsrådsformand Lars Gaardhøj (S) har bedt Hovedstadens Letbane om en redegørelse over, hvorfor de er havnet i den situation.

- Det er ikke penge, vi har stående på en bankbog nogen steder. Det vil få betydning for den trafik, vi i øvrigt driver i Region Hovedstaden med busser og lokalbaner. Det er alvorligt det her, siger han til avisen.

Overskridelse af budgettet

Allerede først i december meddelte Hovedstadens Letbane, at anlægsbudgettet på 8,2 mia. kr. ikke ville holde. Årsagen til den forventede overskridelse er ifølge en pressemeddelelse, at diverse forsyningskæder og leverancer har været forsinket og fordyret på grund af corona og Ruslands invasion af Ukraine.

"Dette ses i form af mangel på kvalificeret arbejdskraft, samt stigende priser på råvarer, komponenter og jorddeponering. Disse store globale udfordringer har eskaleret projektets medfødte kompleksitet", skrev Hovedstadens Letbane.

De 430 mio kr i den forventede ekstraregning svarer til 80 procent af de midler, der er blevet investeret i den kollektive transport gennem medejerskabet i trafikselskabet Movia.

Kommuner og region involveret

Region Hovedstaden ejer 43 procent af selskabet bag letbanen, der i øjeblikket bliver anlagt mellem Ishøj og Lyngby. Hovedstadens Letbane skal være en 28 kilometer lang letbane fra Lyngby til Ishøj vest for København. Den skal have 29 stationer. Seks af dem bliver ved S-tog-stationer.

Anlægsarbejdet begyndte i 2019, og letbanen ventes at åbne i 2025. Selskabets bestyrelse er udpeget af de 11 kommuner og Region Hovedstaden.

Planen er ifølge Hovedstadens Letbane, at selskabet skal have tilbagebetalt sin gæld for anlægget af letbanen i 2059. Det skal ske, ved at de 11 kommuner og regionen hvert år betaler et beløb til Hovedbanens Letbane.

cwa

 

 

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hovedstadens-letbane-kan-koste-regionen-430-mio-ekstra

GDPR