dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Hedensted sender delebilskoncept til de evige p-pladser

Hedensted Kommune må droppe en satsning på delebiler. Der er nemlig nærmest ingen, der bruger bilerne
3. AUG 2017 11.35

HEDENSTED: Målet var minimum 200 medlemmer - tallet var aldrig over 12. Derfor dropper Hedensted Kommune nu efter længere tilløb endegyldigt sit delebilskoncept, skriver Horsens Folkeblad. Af samme grund var der ingen tvivl eller uenighed, da udvalget for fritid og fællesskab på et møde besluttede at sige tak for kampen til Letsgo, der administrerer ordningen.

- Vi kom slet ikke op på det antal, vi havde forventet ville gøre brug af det. Største hurdle har været afstandene i en landkommune, for hvis man skal cykle syv kilometer for at hente bilen, så finder man en anden løsning. Med baggrund i en løbende evaluering var der derfor enighed i udvalget om at stoppe, siger formand i udvalget for fritid og fællesskab Liselotte Hillestrøm (S).

Der er i skrivende stund syv borgerbiler - fem personbiler og to minibusser - som bliver inddraget fra forsøgsprojektet, når aftalen med LetsGo udløber 13. oktober i år. Forsøget har kostet ca. 500.000 kr.

Nedlæggelse længe undervejs
Det skortede ellers ikke på de rosende gloser, da Hedensted Kommune sendte 14 delebiler på vejene i 2013. Hedensted Borgerbil var en realitet, og formålet var, at den skulle hjælpe den kollektive trafik i primært yderområderne.

Men allerede i 2015 måtte kommunen sande, at folk ikke brugte delebilerne. Derfor forsøgte kommunen sig med en halvering af kontingentet, et skrottet indmeldelsesgebyr og konkurrencer. Men intet fik borgerne ind i delebilerne.

På det tidspunkt - i 2015 - var der 10 medlemmer af ordningen. De havde således en bil hver og lidt til, da der ar 14 biler på gaderne. Ved lukningen i oktober i år henter Letgo fem personbiler og to minibusser hjem til egen vognpark.

På baggrund af udfordringerne i 2015 sendte man en indstilling til udvalget for fritid og fællesskab, der skulle tage stilling til, om ordningen skulle nedlægges. Det sker dog først i år.

Der er ellers delebilsvirksomheder nok, som gerne vil ind på det kommunale marked. Men erfaringer viser alligevel, at delebiler ikke er særligt udbredte i landdistrikterne.

rp

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hedensted-sender-delebilskoncept-til-de-evige-p-pladser

GDPR