

FREDERIKSBERG: Hvordan bliver man Danmarks førende kommune i kampen mod for stort skærmforbrug?
Det har Frederiksberg Kommune et bud på. Kommunen har nemlig lavet en model, som skal sikre mindre skærmbrug i skolerne, SFO'erne og klubberne.
Frederiksbergmodellen, som den bliver kaldt, blev udviklet i efteråret 2024 i tæt dialog med forældre, elevråd, skolebestyrelser og skoleledelser. Den består af ti anbefalinger til skolerne, som bl.a. handler om at indføre mobilfri skole og fritidstilbud, at skærme kun bruges fagligt, og at der er fokus på digital dannelse.
Undervisningsudvalget har godkendt Frederiksbergmodellen, og udvalgsformand Ruben Kidde (RV) glæder sig over, at et enigt udvalg bakker op:
- Det er vigtigt, at børn og unge bliver digitalt dannede og kan finde ud af at begå sig i en digital verden. Men det er et fælles ansvar at skabe fornuftige rammer og sørge for, at skærmene ikke tager overhånd og fylder for meget i vores skoler, SFO og klubber. Derfor er jeg virkelig glad for, at Undervisningsudvalget står sammen om at skabe mindre skærmbrug og mere livsglæde, siger han.
Modellen indeholder også seks anbefalinger til forældre, som bl.a. handler om at være en god digital rollemodel, sætte aldersgrænse på brug af sociale medier og vente med at give børnene en smartphone, til de går i 8. klasse.
Skolerne i Frederiksberg vil indføre modellen i løbet af 2025.
De ti anbefalinger til skoler, SFO'er og klubber
- Formuler en fælles skærmpolitik for hele skolen inkl. SFO og klub.
- Hvorfor: Ensartede regler skaber en fælles forståelse og klare rammer for alle.
- Hvordan: Udarbejd en politik i samarbejde med skolens personale, elevråd og forældre, der implementeres på tværs af alle afdelinger.
- Indfør mobilfri skole og fritidstilbud.
- Hvorfor: Reducerer distraktioner og øger fokus på læring og sociale interaktioner.
- Hvordan: Indfør afleveringssystem for mobiltelefoner ved skolens start og udlevering ved dagens afslutning.
- Start timen uden skærmbrug.
- Hvorfor: Fremmer fællesskab og aktiv deltagelse fra starten af lektionen.
- Hvordan: Planlæg lektioner uden skærmbrug og fokuser på interaktive og analoge læringsaktiviteter i begyndelsen af hver time.
- Brug ikke skærme til at sætte i stedet for læring og pædagogik.
- Hvorfor: Forhindrer unødvendig brug af skærme i undervisnings- og fritidsdelen og sikrer læring med digital relevans.
- Hvordan: Inkorporér skærmbrug i undervisningen, når de understøtter lærings-målene, og undgå skærmbrug, når de ikke er nødvendige. Sæt begrænsninger på skærmtid i fritidstilbud, fx 30 minutter i gamerrum. Følg anbefalingerne for aldersmærkninger for spil.
- Skeln mellem aktiv og passiv brug af skærme.
- Hvorfor: Brug af skærme kan være med til at understøtte forskellige læringsmål.
- Hvordan: Når undervisningen benytter skærme, så sørg så vidt muligt for at vælge aktive skærmbaserede aktiviteter, fx stop-motion og programmering. Skærme kan også være vigtige til fx tests og opgaver.
- Skab ro og skærmfrihed i pauserne og tænk i fælles, skærmfri aktiviteter.
- Hvorfor: Hjælper børn med at få ro og fordybelse, hvilket fremmer læring.
- Hvordan: Opret skærmfri zoner eller tidspunkter i skoledagen, hvor eleverne kan være offline og fokusere på ikke-digitale aktiviteter.
- Tilbyd skærmfri fritidsaktiviteter i frikvarterer og i fritidstilbud.
- Hvorfor: Skærmfrie aktiviteter fremmer fysisk og kreativ udfoldelse, og giver plads til fællesskaber.
- Hvordan: Tilbyd aktiviteter som sport, kunst og musik, der ikke involverer skærmbrug, i både frikvarter og fritid.
- Understøt digital dannelse og trivsel.
- Hvorfor: Børn skal lære at navigere ansvarligt i en digital verden.
- Hvordan: Indfør lektioner i digital dannelse (bl.a. teknologiforståelse), der underviser i sikkerhed, etik og ansvarlig brug af teknolog.
- Sørg for effektive firewalls og begrænset frisøgning.
- Hvorfor: Man undgår distraktioner når skærme bruges i undervisningen
- Hvordan: Meld ind til arbejdsgruppen om blokering af firewalls, hvis der er sider der skal blokeres
- Understøt digitalt forældresamarbejde.
- Hvorfor: Brug forældremøderne til at vedtage retningslinjer for smartphones, sociale medier mv., jf. anbefalingerne til forældre.
- Hvordan: Inddrag forældre i udformningen af skærmpolitikken og skab en åben dialog om digitale vaner.
Kilde: Frederiksbergmodellen.
SRS
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.