Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Forsker: Lad være med at niveaudele eleverne

De aldersintegrerede hold i folkeskolen skal være fleksible - eleverne skal ikke deles efter faglige standpunkter
KORT NYT9. MAR 2011 6.05

Professor Charlotte Ringsmose ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole er fortaler for aldersintegreret undervisning, men modstander af niveaudelt undervisning.

- Den traditionelle skole er ekskluderende, mens den aldersintegrerede er mere rummelig. Den udfordrer nemlig lærerne til at tænke over, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen, så den er befordrende for eleverne, siger hun til Folkeskolen.

Derfor bifalder hun forsøg med aldersintegreret indskoling som i Aarhus.

- Grupperne skal være fleksible og skal dannes ud fra begrundelser som: De her børn har glæde af at arbejde sammen, fordi de får hinanden til at stå på tæer. Eller: Målet med det her projekt er det og det, derfor skal lige de her børn arbejde sammen.

Inspirationen til rullende skolestart og aldersintegreret undervisning kommer fra New Zealand. Ingen ved i dag, hvor mange aldersintegrerende skoler der er i Danmark. Folkeskoleloven blev i 2008 ændret, så det nu er op til den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der skal være rullende skolestart i kommunen. Det skriver Folkeskolen.

lcl