
Professor Charlotte Ringsmose ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole er fortaler for aldersintegreret undervisning, men modstander af niveaudelt undervisning.
- Den traditionelle skole er ekskluderende, mens den aldersintegrerede er mere rummelig. Den udfordrer nemlig lærerne til at tænke over, hvordan de kan tilrettelægge undervisningen, så den er befordrende for eleverne, siger hun til Folkeskolen.
Derfor bifalder hun forsøg med aldersintegreret indskoling som i Aarhus.
- Grupperne skal være fleksible og skal dannes ud fra begrundelser som: De her børn har glæde af at arbejde sammen, fordi de får hinanden til at stå på tæer. Eller: Målet med det her projekt er det og det, derfor skal lige de her børn arbejde sammen.
Inspirationen til rullende skolestart og aldersintegreret undervisning kommer fra New Zealand. Ingen ved i dag, hvor mange aldersintegrerende skoler der er i Danmark. Folkeskoleloven blev i 2008 ændret, så det nu er op til den enkelte kommunalbestyrelse at beslutte, om der skal være rullende skolestart i kommunen. Det skriver Folkeskolen.
lcl
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.