Langt de fleste af de danske idrætsforeninger er ved at få det ind på rygraden: De skal huske at indhente de såkaldte børneattester, når de nyansætter trænere og ledere, der dagligt omgås børn og unge under 15 år. Det viser en ny undersøgelse fra landets idrætsorganisationer, DIF, DGI og Dansk Firmaidrætsforbund.
Inden for det seneste års tid har idrætten gennemført tre undersøgelser om indhentning af børneattester, og der er tale om en meget positiv fremgang. Den første undersøgelse fra slutningen af 2008 viste, at omkring en fjerdedel af foreningerne aldrig eller kun nogle gange indhentede attesterne, mens det et halvt år senere var otte procent, der undlod at gøre det. I den seneste undersøgelse er det nu seks procent, der fortsat ikke overholder loven, oplyser Dansk Firmaidræt.
Den seneste undersøgelse understreger, at næsten alle foreninger - 96 procent - ved, at det er et lovkrav, at indhente børneattester på nyansatte trænere og ledere. Samtidig giver 87 procent af foreningerne udtryk for, at deres viden om lovkravet stammer fra idrætsorganisationernes kampagner.
tj
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.