Forbrugerne vil kunne vælge mellem flere bredbånds- og tv-udbydere, samtidig med at den øgede konkurrence kan presse priserne ned, når flere el-selskaber i 2018 giver deres konkurrenter adgang til selskabernes dyrt betalte fibernet, skriver Finans.
- Længe har konkurrencen på tv- og bredbåndsmarkedet været for dårlig. El-selskaberne har slået mur om deres fibernet, mens TDC har gjort det svært for andre at komme ind på deres kabel-tv-net. Nu åbner el-selskaber for fibernettet, og vinderen bliver forbrugeren, siger cheføkonom Martin Salamon fra i Forbrugerrådet Tænk.
Han forudser et prisfald på især bredbånd, på samme måde som mobilpriserne dykkede, da konkurrencen på markedet eksploderede i 00'erne. Senest har elselskabet Eniig i oktober lukket TDC ind på sit fibernet i Midtjylland, og næste år følger andre el-selskaber trop, herunder den sydjyske el-gigant SE med landets største fibernet.
I dag er ca. 550.000 danskere koblet på fibernettet, og mere end 50.000 nye kunder bliver tilkoblet om året. Men når flere tv- og bredbåndsudbydere skal kæmpe om kunderne på de samme fiberkabler, er det kun de mest lønsomme selskaber, der klarer skærene, mener SE's adm. direktør Niels Duedahl.
- Det er ikke utænkeligt, at forbrugerprisen på bredbånd bliver presset en smule ned. Så hvis man vil tjene penge på andres net, kræver det en meget stor kundebase, som alle omkostningerne kan fordeles ud over. Ellers er lønsomheden for ringe til at klare den tilspidsede konkurrence, siger Niels Duedahl til Finans.
TDC, som ejer Yousee, er den klart største tv- og bredbåndsudbyder i landet med godt 1,3 mio. kunder. Langt størstedelen af TDC's kunder er dog tilkoblet det gamle kobbernet eller kabel-tv-nettet, men åbningen af fibernettet åbner også nye muligheder for TDC, siger telegigantens finansdirektør Stig Pastwa.
- Der ligger masser af uudnyttet fibernet ude i landet. Så vi ser en god kommerciel case i at leje os ind på fibernettet, hvis vi kan få en rimelig kommerciel aftale med el-selskaberne.
TDC-direktøren ser også fiberåbningen som en gevinst for forbrugerne.
- Målet for os er selvfølgelig flere kunder. Men i sidste ende er det en sejr for forbrugerne, når der kommer øget konkurrence på bredbånd. Samtidig bliver tv-distributørerne tvunget til at tilbyde endnu bedre indhold og mere fleksibilitet i tv-pakkerne, siger Stig Pastwa.
mk
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.