
Forældre er i gennemsnit villige til at betale omkring 150.000 kroner ekstra for en ejerbolig - hvis det sikrer, at deres børn kan gå på en af de folkeskoler i landet med det bedste karaktergennemsnit.
Det viser en ny analyse udarbejdet for Rockwool Fonden af forskere fra University of Chicago. Arbejdspapiret er en del af et forskningsprojekt med den danske økonom Rasmus Landersø.
I analysen anslår forskerne, at forældre er villige til at betale ni procent mere for et hus, der ligger i et skoledistrikt, hvor gennemsnitskarakteren ligger ét point over landsgennemsnittet. Det svarer til omkring 150.000 kroner.
Forskerne har korrigeret for andre faktorer såsom kriminalitetsniveauet, husenes størrelser og afstanden til de store byer.
Høje karakterer - høje priser
Forældrenes villighed til at betale mere for ejerboliger stiger, jo højere karaktergennemsnit skolerne har.
Forældrene er villige til at betale omkring 30.000 kroner mere for en bolig for at få deres børn på en skole med karakterer på landsgennemsnittet i stedet for en bolig i et skoledistrikt med et halvt karakterpoint lavere end gennemsnittet.
Hvis skolen ligger én karakter over landsgennemsnittet er forældrene villige til at betale omkring 100.000 kroner mere for en bolig i skoledistriktet.
Det betyder, at der er stor forskel på, hvilke børn der kommer ind på de forskellige skoler og deres ressourcer. Både økonomisk og i forhold til hvilket faglige udgangspunkt de starter med, siger forskningsprofessor og chef for forskning i uddannelse og familie i Rockwool Fonden Rasmus Landersø.
- Sat på spidsen så køber forældrene forskellige kammerater og lærere, og det skaber ulighed. Forældrene vælger ud fra den tanke, at noget er bedre end andet. De fagligt stærke lærere har nemlig en tendens til at vælge de skoler, hvor eleverne er mere ressourcestærke, siger han.
Begrænse det frieskolevalg
En løsningsmodel er at begrænse det frie skolevalg, men erfaring viser, at den slags tiltag ofte møder hård modstand.
- Det så vi for eksempel, da Socialdemokratiet i 2021 forsøgte at indføre en model for elevfordeling, som skulle ske efter forældrenes indkomst.
Der var et delforslag om, at optaget på private gymnasier skulle begrænses.
- Man var godt klar over, at hvis der var en udgang, så ville de ressourcestærke tage den. Det kan også blive resultatet, hvis man forsøger at gøre det samme i folkeskolen, siger Rasmus Landersø.
Analysen er baseret på registerdata, der kombinerer elever i niende klasse med information om deres eksamenskarakterer, skole, familie, forældrenes uddannelse, indkomst og formue samt bopæl.
Forældrenes betalingsvillighed udregnes ud fra sammenhængen mellem priser på ejerboliger og de gennemsnitlige eksamenskarakterer på den lokale skole.
/ritzau/
Red: Citater fra Rasmus Landersø tilføjet - samt tilføjelse i underrubrik klokken 11.20
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.