

Over 1.800 elever har talt.
En ny rapport Medbestemmelse i undervisningen - fra elevernes perspektiv er nemlig blevet offentliggjort i dag. Med svar fra over 1.800 elever fra landets folkeskoler har den undersøgt, hvordan danske skoleelever oplever deres ret til at blive inddraget i undervisningen imødekommes.
Og resultaterne taler deres tydelige sprog: "Der er lang vej endnu", konkluderes det i rapporten, der som i tidligere undersøgelser tegner et billede af en folkeskole, der ikke giver nævneværdig plads til medbestemmelse blandt eleverne. I den seneste ICCS-rapport, rangerer Danmark tilsvarende næstsidst ud af 22 lande ift. elevernes oplevelse af indflydelse i skolen.
Derfor har Børnerådet, Danske Skolelever og Unicef Danmark spurgt skoleelever landet over om deres oplevelse af medbestemmelse i undervisningen i den hidtil mest omfattende spørgeskemaundersøgelse af emnet.
Nøglen til folkeskolen
Den danske folkeskole er ofte blevet synonym med "en folkeskole i verdensklasse" og elevernes medbestemmelse er en "hjørnesten i den danske grundskole". Men den forestilling lider et knæk, når man spørger skoleelever i 7.-9. klasse i Danmark, hvordan de oplever deres medbestemmelse:
Under 10 pct. af eleverne oplever, at undervisningen ofte tilpasses deres interesser. Til sammenligning ønsker over halvdelen af eleverne sig mere medbestemmelse.
- Resultaterne understreger behovet for en folkeskole, hvor elevernes stemme vægtes, og deres rettigheder respekteres, udtaler Bente Boserup, forperson for Børnerådet og opdragsgiver på rapporten. Hun fortsætter:
- Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer.
Motivation og skoleglæde
Og angiveligt er der grund til at forsøge at cementere elevinddragelsen i undervisningen. Resultaterne af undersøgelsen viser nemlig, at de elever, som oplever en høj grad medbestemmelse i undervisningen trives bedre i skolen end andre elever.
Blandt de elever, som oplever lav eller meget lav grad af medbestemmelse er det blot 23 pct., der er glade for at gå i skole. Omvendt svarer hele 60 pct. af de elever, som oplever høj eller meget høj grad af medbestemmelse, at de er glade for at gå i skole.
Samme billede tegner sig for elevernes generelle motivation for skolen. Kun 3 pct. af eleverne, som oplever lav eller meget lav grad af medbestemmelse, har en høj undervisningsmotivation mod 44 pct. blandt dem, der oplever en høj eller meget høj grad af inddragelse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.