
Borgere i Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Holbæk, København og Sorø skal huske deres NemID, hvis de skal på rådhuset for at melde flytning, skrive deres barn op til pasning eller bestille nyt sundhedskort. Fra 1. februar er det nemlig ikke længere muligt at få medarbejderen i skranken til at klare ærterne. De seks kommuner lukker for adgangen til almindelig betjening på en række udvalgte områder. I stedet skal borgeren betjene sig selv digitalt, oplyser Sorø Kommune.
Chef for Borger og Organisationsservice i Holbæk, Ole Lollike, siger: "Der er masser af hjælp at hente, hvis man synes det er svært eller utrygt. Medarbejderne i Borgerservice kigger gerne med over skulderen og guider borgeren gennem systemet. Men borgeren skal selv på banen, selv være aktiv.
Stadig hjælp
Der er udarbejdet en række korte film som guider borgeren gennem hver enkelt løsning. Filmene ligger på kommunernes selvbetjeningsportaler. Herudover har medarbejderne i Borgerservice særligt fokus på at hjælpe de borgere, som har behov for det med at bruge de digitale løsninger.
- Det er vigtigt for mig at understrege, at der altid vil være hjælp at få for dem som har behov for det. Langt størstedelen af borgerne er fuldt ud klar til digital selvbetjening, men hvis man henvender sig i Borgerservice er der altid hjælp at hente, siger Henrik Vendelbo, Borgerservicechef i Fredensborg.
I alt fire løsninger er udvalgt - anmeldelse af flytning, opskrivning til dagtilbud, bestilling af nyt sundhedskort og anmodning om fortsat udbetaling af børnebidrag.
Tre af de fire løsninger er på listen over områder som skal være digitale sidst på året som led i den fælleskommunale digitaliseringsstrategi.
Projekt 'Online Borgerbetjening 24/7' er et digitaliseringsprojekt i samarbejde mellem Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Holbæk, København og Sorø Kommuner. Projektet er støttet af Fonden for Velfærdsteknologi.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.