dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Ankestyrelsen prioriterer de sager, hvor der er fastsat lov- eller aftalebestemte frister, og det går ud over især social- og beskæftigelsessager, hvor der ikke er nogen frist.
Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Flere og flere klager til Ankestyrelsen

Tilsynssager, hvor styrelsen holder øje med kommunerne, er steget med 48 pct. Travlheden giver lang ventetid i socialsager.

Ankestyrelsen har de senere år modtaget flere sager på næsten alle sine områder, oplyser styrelsen.

Særligt antallet af tilsynssager er vokset, nemlig med 48 procent siden 2018. Tilsynssager handler bl.a. om afslag på aktindsigt og er derudover et generelt tilsyn med kommuner og regioner. Nogle af sagerne tager tilsynet op af egen drift, typisk efter medieomtale.

Næststørst har stigningen været for sager fra Udbetaling Danmark og sygedagpengesager, nemlig 41 pct. Især bliver der klaget mere over boligstøtte, bidragsopkrævning, national pension og børnetilskud.

Og så er antallet af sager om tvangsfjernelser og andre tvangsmæssige foranstaltninger steget med 39 pct.

Socialsager udskydes

Det store antal sager presser systemet. Og da der er fastsat frister for behandling af mange af sagerne, er det endt med lange ventetider i særligt kommunale social- og beskæftigelsessager, fordi der ikke er fastsat nogen frist her.

I marts blev den forventede sagsbehandlingstid i disse sager opjusteret til gennemsnitligt otte måneder.

Også flere af de seks klagenævn, som Ankestyrelsens sekretariat betjener, oplever et stigende antal klager. Det gælder Ligebehandlingsnævnet, Psykolognævnet og Adoptionsnævnet. Derimod er der ikke flere klager til klagenævnene for arbejdsmiljø, specialundervisning og SU.

ak

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/flere-og-flere-klager-til-ankestyrelsen

GDPR