Bertel Haarder (V) opfordrer kommuner til at søge frikommunestatus og gøre vejledere til mentorer
8. FEB 2008 10.13
Unge, som har svært ved at holde fast i deres uddannelse, har stor gavn af at få tilknyttet en personlig mentor. Det viser en evaluering af Undervisningsministeriets Mentorprogram, der har gennem to år har haft mentor-projekter syv forskellige steder i Danmark. Folketinget har besluttet at udbrede ordningen til hele landet.
I seks af projekterne har mellem 75 og 95 procent af eleverne gennemført eller er blevet fastholdt i en ungdomsuddannelse blandt andet takket være hjælp af en mentor.
Det er Rambøll Management, der har evalueret forsøget med mentorordninger, som Undervisningsministeriet gennem to år har gennemført. De fleste af mentorernes elever – mentees – har været fra de erhvervsrettede ungdomsuddannelse. Mentees er typisk mellem 16 og 19 år og er blevet udvalgt, når UU-Centrene (Ungdommens Uddannelsesvejledning) har vurderet, at de har haft brug for en hjælpende hånd. Tæt på hver tredje mentee i projektet er tosproget.
De gode erfaringer og resultater med mentorordningen betyder, at Folketinget har besluttet at udbrede projektet til hele landet fra den 1. august 2008.
- Konklusionen på Rambølls evaluering er ikke til at tage fejl af. Den tætte kontakt mellem mentor og den unge er afgørende for, at den unge holder fast og gennemfører sin uddannelse. Mentoren hjælper på det faglige område, men også på det sociale og personlige plan.
- Succesen med mentorer er så overbevisende, at jeg vil opfordre kommunerne til at søge ”frikommunestatus”, så de kan gå endnu videre, siger Bertel Haarder.
Undervisningsministeren har netop sendt et lovforslag i høring, så kommunerne får mulighed for at anvende mentorer i stedet for vejledere.
I seks af projekterne har mellem 75 og 95 procent af eleverne gennemført eller er blevet fastholdt i en ungdomsuddannelse blandt andet takket være hjælp af en mentor.
Det er Rambøll Management, der har evalueret forsøget med mentorordninger, som Undervisningsministeriet gennem to år har gennemført. De fleste af mentorernes elever – mentees – har været fra de erhvervsrettede ungdomsuddannelse. Mentees er typisk mellem 16 og 19 år og er blevet udvalgt, når UU-Centrene (Ungdommens Uddannelsesvejledning) har vurderet, at de har haft brug for en hjælpende hånd. Tæt på hver tredje mentee i projektet er tosproget.
De gode erfaringer og resultater med mentorordningen betyder, at Folketinget har besluttet at udbrede projektet til hele landet fra den 1. august 2008.
- Konklusionen på Rambølls evaluering er ikke til at tage fejl af. Den tætte kontakt mellem mentor og den unge er afgørende for, at den unge holder fast og gennemfører sin uddannelse. Mentoren hjælper på det faglige område, men også på det sociale og personlige plan.
- Succesen med mentorer er så overbevisende, at jeg vil opfordre kommunerne til at søge ”frikommunestatus”, så de kan gå endnu videre, siger Bertel Haarder.
Undervisningsministeren har netop sendt et lovforslag i høring, så kommunerne får mulighed for at anvende mentorer i stedet for vejledere.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.