Et stigende antal børn kommer fra almene dagtilbud og starter i specialundervisningstilbud i børnehaveklassen. Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet.
Der er tale om en mindre stigning: Mere konkret fra cirka 1.140 børn i 2018/19 til cirka 1.320 børn i 2022/23, hvoraf størstedelen af disse overgår til specialklasser på almene folkeskoler. Tallene afslører dog en markant kønsskævhed: I 2022/23 var 76 pct. af børnene, der gik fra alment dagtilbud til specialundervisning, drenge.
Indvandrere og efterkommere udgør hhv. 15 pct., blandt dem der overgår til almenklasser, og godt 25 pct. blandt dem der overgår til specialundervisningstilbud i 2022/23. Desuden fremgår det, at der i "de seneste år ses særligt en stigning i andelen af børn i specialundervisningstilbud, der er diagnosticeret med autismespektrumforstyrrelser og psykiske lidelser."
ap
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.