AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens

Finland digitaliserer taxiloven

Mens danske politikere og embedsmænd arbejder for at opdatere lovgivningen og lægge en strategi for, hvordan Danmark skal favne nye deleøkonomiske muligheder, har Finland fundet en måde at udnytte digitaliseringen på området.

21. APR 2016 10.40

Ifølge den finske transportminister, Anne Berner, udgør personbefordring den næststørste udgift for husholdningerne, og en forældet taxilovgivning har gjort, at de finske forbrugere længe har været foran lovgivningen ved blandt andet at efterspørge bedre service og delekørsel. Derfor vil hun nu reformere det finske transportsystem, så det passer bedre til den digitale verden, vi lever i i dag. Under navnet the Transport Code, vil hun sikre, at nye forretningsmodeller inden for transport, får det lettere, når de skal etableres på markedet. Samtidigt skal den nye reform passe bedre til borgernes transportbehov.

Som en del af reformpakken vil den finske regering gøre det lettere for digitale virksomheder at komme ind på transportmarkedet. Blandt andet indebærer det digitale billetter og betalingssystemer samt lette adgang til information.

– The Transport Code skal udvikle transportsystemet til en reel servicepakke. Vi vil med reformen sikre, at virksomheder og borgere får adgang til transportløsninger af høj kvalitet. Det kan ikke passe, at vi fortsat skal have specifikke provisioner for hver enkelt transportmodel. I stedet skal vi fokusere på, hvad brugerne har behov for, siger transportminister Anne Berner.

Samtidig fortalte ministeren til pressekonferencen, at den offentlige sektor i Finland understøtter taxibranchen med 500 mio. euro gennem offentlige indkøb, og at der var en stor interesse fra både borgerne og det offentlige i en mere effektiv branche. I Danmark udgør den offentlige andel af offentlige indkøb i taxibranchen 50% – og i landområderne op til 80%.

Virksomhedsbestemte licencer

En af de helt store punkter i reformen er, at kravene til taxabranchen slækkes. Skal man køre taxi, skal man stadig have en licent, men det er op til firmaerne bag taxachauffren at udstede licensen – og licensen behøver ikke have en specifik licens til hverken bil eller chauffør.

– Kravene til chaufføren slækkes, men det kommer ikke til at gå ud over passagerernes sikkerhed, skriver den finske regering i en pressemeddelse.

Det falder i god jord i den danske brancheforening IT-Branchen:

– Licensen skal fremover følge virksomheden og ikke – som i dag – vognen og chaufføren. Det giver virksomhederne større incitament til at forbedre indtjeningen gennem forbedring af servicen, siger Bjørn Borre, Sekretariatschef i IT-Branchen.
Han mener, Danmark bør lade sig inspirere af den finske reform.

– Fageksperterne er enige om, at den danske lovgivning på transportområdet er forældet. Forbrugernes efterspørgsel har simpelthen overhalet reguleringen. Der er derfor brug for en opdateret lovgivning, der får skabt mere konkurrence på lige vilkår i markedet, og som giver mulighed for at nye forretningsmodeller, servicetilbud og teknologier kan tages i brug, siger Bjørn Borre, Sekretariatschef i IT-Branchen.

IT-Branchen opfordrer derfor de danske politikere og embedsmænd til at lade sig inspirere stærkt af Finland, og især på fire konkrete områder, er det finske lovforslag interessant.

Uber bliver lovligt

Ud over den virksomhedsbestemte taxalicent, foreslås et licenssystem baseret på vandel, hjemsted i et EU-land samt professionelle kvalifikationer. Til gengæld skal alle dem, som kan opfylde og overholde reglerne have ret til en licens, hvorfor antallet af licenser gives frit.
– Dette skaber lige og fair konkurrence for alle. Samtidig bliver licenserne nationale, så taxichauffører får lov at tage kunder med på både ud- som hjemturen, hvis turen ender i en anden kommune. Et lignende begrænsning findes i Danmark, skriver IT-Branchen i en pressemeddelelse.

Samtidigt vil Finland er, at man vil gå bort fra kravet om et fysisk taxameter, så længe prisstrukturen er transparent for forbrugeren, og prisfastsættelsen følger visse fastlagte principper.

 – Det giver god mening, at gøre det teknologineutralitet, så længe lovens intention overholdes. Dette skaber også mulighed for GPS-styret prisfastsætning, som er mere præcis end det mekaniske taximeter – ligesom kunderne kan få oplyst prisen på forhånd, siger Bjørn Borre.
Sidst men ikke mindst lægger den finske minister op til, at give forbrugerne mulighed for op til en økonomisk bagatel grænse lovligt at foretage deleøkonomisk transport uden licens. Indtægten bliver skattepligtig.
– Det lovliggør et område, der har været udsat for mistænkelighed og giver fleksibilitet, så enkeltpersoner kan tjene lidt ekstra i en periode. Lad os gøre det samme i Danmark tak, konkluderer Bjørn Borre.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/finland-digitaliserer-taxiloven

GDPR
Finland digitaliserer taxiloven