dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Femern-støttekroner fra EU på vej til jernbaneanlæg

Sund & Bælt har sikret sig støtte fra EU til Femern Bælt-projektet på op til 29 mio. kr. til fase 2 af opgraderingen på jernbaneanlæg mellem Ringsted og Holeby.
9. OKT 2020 10.15

EU støtter nu Femern Bælt-projektet på op til 29 mio. kr. til fase 2 af opgraderingen på de danske jernbaneanlæg mellem Ringsted og Holeby. Det sker, efter den endelige aftale er underskrevet, oplyser Sund & Bælt.

Støtten tildeles konkret til Design og Projektering af Fase 2 på strækningen Nykøbing Falster – Holeby og udgør 50 pct. af de estimerede design- og projekteringsomkostninger. Støtten udbetales forholdsmæssigt til reelle omkostninger, hvilket vil sige, der vil kunne udbetales en støtte på op til ca. 29 mio. kr. (3,89 mio. euro).

- Tildelingen af støtten understreger Europa-Kommissionens fortsatte opbakning til Femern Bælt-projektet, der ikke blot binder Danmark og Tyskland bedre sammen, men er helt centralt for den fremtidige gods- og persontransport imellem Skandinavien og det øvrige Europa, siger adm. direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen.

A/S Femern Landanlæg og Banedanmark har sammen ansøgt om EU-støtten. Det er Sund & Bælts datterselskab, A/S Femern Landanlæg, som finansierer opgraderingen af de danske jernbaneanlæg.

Ifølge tidsplanen vil strækningen Nykøbing Falster – Holeby være fuldt udbygget til elektrificeret dobbeltspor og hastighedsopgraderet til 200 km/t senest i forbindelse med åbningen af den faste forbindelse og Femern Bælt. Strækningen Ringsted – Nykøbing Falster åbner planmæssigt december 2021.

ka

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/femern-stoettekroner-fra-eu-paa-vej-til-jernbaneanlaeg

GDPR