
BORNHOLM: Vanskeligheder med at tiltrække ansøgere til ledige lederstillinger i Folkeskolen var i Aarhus baggrunden for at begynde at bruge sociale medier i stedet for. Og så skete der pludselig noget.
- At bruge traditionelle medier gav simpelthen ikke nok ansøgere, men da vi brugte Facebook, ændrede det fuldstændigt billedet, fortalte Lise Uhre Pless, sekretariatschef for borgmesterens afdeling i Aarhus Kommune under et af DK Mediers debatmøder på Folkemødet.
Overskriften var 'Bliv bedre til de sociale medier', og Aarhus-chefens beretning om at involvere borgernes kræfter blev kendetegnende for en debat, hvor også medieekspert Astrid Haug deltog - og bl.a. talte for som næste skridt også at forankre sociale medier i direktion og byråd.
'Sikre vej til fiasko'
Fra Odder Kommune, der i det seneste årti har været langt fremme på alle it-fronter, kunne webmaster Claus Buur Rasmussen fortælle om, hvordan en branding-strategi, der skulle føre til øget bosætning, først for alvor fik ben at gå på, da borgerne blev involveret og begyndte at dele, sprede, like og tagge.
Som han sagde: - Om man så plastrede hele Rådhuspladsen i Aarhus til med plakater, ville det intet være i sammenligning med, hvor langt man kan komme omkring via sociale medier.
Der kom mange forslag og ideer frem på mødet, og Astrid Haug gav to gode godt råd til de fremmødte i teltet, der tydeligvis rummede flere praktikere fra den kommunale verden:
- Den sikre vej til fiasko er ikke at have en strategi. Og stjæl med arme og ben fra andre kommuner!
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.