dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Sigrid Olsson, Ritzau Foto

Facebook kan flytte stemmer - dog mest fra de andre i partiet

Næsten dobbelt så mange vælgere som i ved KV13 vil bruge Facebook til at orientere sig om deres lokale kandidater inden KV17

Efter KV13 undersøgte valgforsker og professor på Institut for Statskundskab på Københavns Universitet Kasper Møller Hansen, hvilken effekt Facebook og andre sociale medier havde på antallet af personlige stemmer.

Undersøgelsen viste, at socialdemokratiske kandidater, der brugte Facebook, i gennemsnit fik 200 stemmer ekstra, ligesom der også var positive effekter for kandidater fra Venstre og Dansk Folkeparti, mens der ingen eller ligefrem negativ effekt var for de andre partier. Det er dog primært fra partikammeraterne, at kandidater med succes på Facebook kan stjæle stemmer, skriver Momentum, KL's nyhedsmagasin.

- Valgkampen – også på Facebook – flytter langt hen ad vejen stemmer internt på listen. En kandidat kan gøre sig kendt, så man får de ekstra stemmer, der giver et valg, men det er langt sværere at flytte mellem partier end inden for partierne. En vælger er i udgangspunktet stadig socialdemokrat eller venstremand, men der kommer nye kandidater til, og derfor kan den personlige kampagne gøre en forskel, siger Kasper Møller Hansen.

Næsten dobbelt så mange vælgere som i 2013 vil bruge Facebook til at orientere sig om deres lokale kandidater inden kommunalvalget i november. Blandt kandidaterne ligger Facebook også helt i top blandt de redskaber, som de vil bruge mest energi på. Det viser nye Momentum-undersøgelser.

En måling, som YouGov har foretaget for Momentum blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen, viser, at 21 pct. vil søge efter information om valget og kandidaterne på Facebook. Det er en stigning på 10 procentpoint sammenlignet med valget i 2013 og overgås kun af tv (34 pct.), aviser (26) og netaviser (23), hvoraf de to første er gået tilbage.

Samtidig viser en Momentum-rundspørge blandt kommunalpolitikerne, at 64 pct. af dem, der genopstiller, vil benytte Facebook i valgkampen i stort eller meget stort omfang. Det overgås kun akkurat af deltagelse i valgmøder, mens Facebook ligger over både gadearrangementer, valgplakater og pjecer. Kun 4 pct. svarer, at de slet ikke vil bruge Facebook.

- Der er ingen tvivl om, at Facebooks udbredelse og letheden i at bruge det som kampagneværktøj er blevet mere klart for os alle sammen. I 2013 kunne vi allerede se, at man kunne vinde stemmer ved at være aktiv på Facebook. Der er god evidens dens for, at det virker, og nu er kandidaterne nået dertil, hvor de fleste prioriterer det, siger Kasper Møller Hansen.

Benjamin Elberth, ekspert i sociale medier og indehaver af Elberth Kommunikation, forstår også godt, at så mange politikere prioriterer at være på Facebook.

- Det giver mening at være på de kanaler, hvor borgerne er. I og med at kandidaterne selv orienterer sig meget i den politiske samtale på sociale medier, så giver det også mening, at det er der, de forsøger at høste stemmerne. Noget andet er, om de så også lykkes med at høste stemmerne, siger Benjamin Elberth.

Læs hele historien hos Momentum

ka

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/facebook-kan-flytte-stemmer-dog-mest-fra-de-andre-i-partiet

GDPR