Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Egedal får borgerrådgiver

Egedal Kommune får en uafhængig borgervejleder, der skal hjælpe borgere, der føler sig unfair behandlet
10. JUN 2011 9.27

 EGEDAL: Navnet er Helle Eriksen. Hun er 38 år, jurist og er Egedal Kommunes nye uafhængige borgervejleder, der har mandat til tage sig af klager over kommunens sagsbehandlingsprocedure eller personalets optræden.

Borgervejlederen kan ikke ændre en afgørelse, men om nødvendigt udtale kritik og anbefale klagesager genoptaget.

- Det har hele tiden været et stærkt ønske fra min side, at få en borgerrådgiverfunktion, der kan hjælpe de borgere, der mener sig unfair behandlet af Egedal Kommune. Nu er det lykkedes, og jeg håber virkelig at borgervejlederen kan være med til at bygge bro mellem rådhuset og de borgere, der måtte føle sig i klemme, siger borgmester Willy Eliasen.

Og borgervejleder Helle Eriksen er allerede trukket i arbejdstøjet.

- Min primære opgave er selvfølgelig at tage mig af konkrete klagesager fra borgere, der føler sig uretfærdigt behandlet af kommunen, men jeg vil i høj grad også fungere som en vejviser for de borgere, der føler sig usikre på, hvilke klagermuligheder de har. Og så skal jeg være med til at videreuddanne mine kollegaer i forvaltningsregler og Offentlighedsloven, så vi kan forebygge sagsbehandlingsfejl, siger Helle Eriksen.

Foto: Frederik Roed/Egedal Kommune