Den Sociale Hjemmepleje plaget af mistillid og mobning i to år

Efter påbud og store problemer i Den Sociale Hjemmepleje i København, kan TV2 Lorry nu afsløre, at medarbejdere i samme periode har lidt under elendigt psykisk arbejdsmiljø.

KØBENHAVN: I mere end to år har en gruppe medarbejdere regelmæssigt mobbet en anden gruppe af medarbejdere i Den Sociale Hjemmepleje i København. Samtidig har mistillid til ledelsen plaget arbejdspladsen, skriver TV2 Lorry.

Det fremgår af en afgørelse fra Arbejdstilsynet, som TV2 Lorry har fået aktindsigt i, og hvor flere ord er overstreget:

'Flere ansatte og ledelsen oplyser samstemmende, at tre ansatte fra den sociale hjemmeplejes (ord overstreget, red.) der dækker lokalområdet Østerbro (ord overstreget, red.) oplever mobbehandlinger i form af regelmæssige personrettede negative handlinger og udsagn fra kollegaer. De oplyser videre, at handlinger har stået på i cirka to år,' står der i afgørelsen fra Arbejdstilsynet fra marts måned.

Der er tale om latterliggørelse, at ansatte bliver bagtalt og udsat for spydige kommentarer uden at kunne forsvare sig. Tilsynet kalder det samtidig et 'alvorligt og komplekst arbejdsmiljøproblem, der er vanskeligt at løse'.

Modtog påbud for mangelfuld og kritisabel behandling

Den Sociale Hjemmepleje kører ud til borgere mellem 18 og 65 år, der er fysisk, psykisk eller kognitivt begrænset. Nogle har også komplekse psykiatriske udfordringer, og det er ikke første gang, at kvaliteten af deres daglige pleje har været i søgelyset.

En omorganisering af Den Sociale Hjemmepleje i april 2018 fik med kommunens egne ord 'hele organisationen til at vakle.'

I sommeren 2019 fik Den Sociale Hjemmepleje således påbud fra Styrelsen for Patientsikkerhed på grund af mangelfuld journalføring og medicinhåndtering.

I august sidste år viste en intern redegørelse, at omorganiseringen havde ført til mangelfuld og kritisabel behandling af kommunens syge borgere og havde påvirket patientsikkerheden. Samtidig havde kommunens egne medarbejdere også oplevet forværrede forhold.

Dertil viser den nye aktindsigt fra Arbejdstilsynet, at mobbeproblemer havde stået på siden begyndelsen af 2017 - men de kom først til ledelsens kendskab i efteråret 2019.

Mistillid til ledelsen

I Arbejdstilsynets afgørelse fremgår det, at der i forvejen er problemer med mistillid til ledelsen i Den Sociale Hjemmepleje, der de seneste år har undergået flere udskiftninger.

Ledelsen oplyser i afgørelsen, at man bekræfter forekomster af mobbehandlinger.

'Ledelsen oplyser dog, at de ikke var bekendt med, at omfanget fortsat omhandler bagtalelse på daglig basis, men at de tager det til efterretning.'

Per Hulstrøm, der er psykolog og ekspert i mobning, undrer sig generelt over ledelsens rolle i mobbesager.

- Jeg kommer til at tænke på: 'Hvor er ledelsen'? Hvordan er kommunikation mellem leder og medarbejder? Der kan være en fjern leder, der ikke ser det, eller en leder, der er part eller lader stå til, siger Per Hulstrøm.

De ansatte, der mobber, er ifølge TV2 Lorrys oplysninger fortsat ansat i deres stillinger.

Kommune vil granske sagen

Cecilie Blæsenborg Engell, der er borgercenterchef i Københavns Kommune, understreger, at medarbejdere ikke skal blive syge af at gå på arbejde.

- Vi har retningslinjer og klare politikker for mobning i Københavns Kommune. Når vi får sådan en afgørelse, så lægger vi os i selen for at samarbejde med Arbejdstilsynet for at rette op, siger hun til TV2 Lorry.

Hun oplyser, at arbejdsmiljørådgivere nu skal granske sagen og finde ud, hvordan mobbeproblemet er opstået, og hvad der kan gøres.

Senest 1. oktober skal Den Sociale Hjemmepleje oplyse til Arbejdstilsynet, om man har efterkommet påbuddet.

esl

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
DK Job