Selvkørende lastbiler, der ved hjælp af magneter kører på en snorlige linje uden den store hjælp fra chauffører. Selv om det lyder som noget fra en science fiction-film, er tanken faktisk ikke så urealistisk.
I et EU-projekt skal lastbiler ved hjælp af ny teknologi køre i forbundne konvojer med ned til et halvt sekunds mellemrum fra forskellige europæiske byer på tværs af grænserne med mål i Rotterdam 6. april.
Og der er gode fremtidsperspektiver i teknologien, lyder det fra afdelingsleder Andreas Egense, Vejdirektoratet.
- Med den her teknologi kan man køre meget tæt på hinanden. Det betyder, at vejkapaciteten udnyttes mere, samtidig med at lastbilerne sparer brændstof, og det er både godt for vognmændene og miljøet, siger han.
Han tilføjer, at trafikken kan komme til at glide meget nemmere, i og med at trafikreguleringer og køretøjer i fremtiden i endnu højere grad vil tilrettelægge sig efter trafikken.
Forreste lastvogn bestemmer
Der er stadig chauffører tilknyttet lastbilerne, men det er den forreste lastbil, der bestemmer hastigheden, og de øvrige lastbiler vil bremse automatisk, hvis den forreste gør.
- Med det her udstyr reagerer lastbilerne øjeblikkeligt og er hele tiden årvågne, siger han.
Også transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) glæder sig over, at Danmark er en del af EU-projektet.
- Det er vigtigt, at Danmark er med til at understøtte nye teknologier, som kan gøre transportbranchen mere effektiv og sikre en mere miljørigtig transport af varer og gods, siger ministeren i en skriftlig kommentar og tilføjer:
- Det kan give os konkurrencefordele på transportområdet og skabe vækst og nye arbejdspladser.
30. marts vil lastbilerne køre fra Sverige og gennem Danmark.
Ritzau
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.