Delebiler kan reducere trængslen fra biltrafik i danske storbyer. Alene i Københavnsområdet kan delebilismen fjerne mere end 1500 privatejede biler
Flere og flere danskere tilslutter sig deleøkonomi. Det kan både mærkes i medlemstallet hos delebilordningen LetsGo, men også i trængslen på de københavnske veje, hvor delebiler reducerer biltrafik og giver mere plads til byliv:
– Vi har regnet os frem til, hver enkelt delebil erstatter omkring 6 privatejede biler. På den måde kan vi give plads til nye muligheder i byen og biddrage til et bedre bymiljø, siger Bjarke Fonnesbech, direktør i LetsGo og fortæstter:
– Alene i Københavnsområdet kan vores 140 biler fjerne 840 biler fra vejen, fordi delebilerne skaber et reduceret behov for parkeringspladser. Derfor vil flere delebiler give mere plads, der kan bruges til eksempelvis legepladser og boldbaner.
Hvis tal fra andre lignende delebilsudbydere lægges oveni kan 240 delebiler tilsammen erstatte 1.500 privatejede biler i Københavnsområdet.
Ligeledes har både danske undersøgelser fra DTU og den amerikanske konsulentvirksomhed McKinsey vurderet, at delebiler kan fremme bylivet. Deleøkonomiske mobilitet har nemlig potentiale til at mindske antallet af biler på vejene, da en enkelt delebil erstatter omkring 6 biler i gadebilledet
Grønne visioner i København
Mange storbyboere cykler eller benytter den kollektive trafik i hverdagen og har derfor ikke brug for en bil på daglig basis. En delebil er derfor en god og fleksibel løsning for mange københavnere.
Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), er heller ikke i tvivl om, at vi i fremtiden kommer til at dele meget mere med hinanden, og at den såkaldte deleøkonomi bliver en væsentlig del af fremtidens økonomi – som Danmarks hovedstad skal satse på.
– Jeg har som ambition, at København skal gå forrest i at dele alt fra kompetencer, mad, biler og andre forbrugsgoder. Vi skal være kendt for at udvikle nye deleøkonomiske løsninger, som skaber en grøn, bæredygtig og attraktiv storby – og som samtidig hviler på ordentlige arbejdsforhold, siger Frank Jensen og fortsætter:
– Delebiler er et godt eksempel på det potentiale, den hastigt voksende deleøkonomi giver. Med delebilerne har alle københavnerne mulighed for at anvende en bil, samtidig med at vi udnytter den sparsomme plads i byen bedre og reducerer trængslen på vejene.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.














