dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Politisk leder Martin Lidegaard (R) mener, at det skal være nemmere og billigere at bruge den kollektive transport i hele landet. (Arkivfoto)
Claus Bech/Ritzau Scanpix

De Radikale vil dele Danmark op i tre rejsezoner

Partiet vil også forenkle billetsystemet. Transportministeren er positiv.
20. AUG 2025 9.10

Det skal være nemmere og billigere at rejse rundt med bus, tog, metro og letbane i Danmark. Sådan lyder det fra De Radikale i forbindelse med partiets sommergruppemøde i denne uge.

En ny billetmodel samt et kvalitetsløft med blandt andet flere direkte afgange mellem de største byer samt flere afgange og kortere rejsetid er hovedelementerne i det transportudspil, De Radikale nu kommer med.

- I dag har vi, og jeg mener det helt seriøst, 1.000 zoner i vores lille land, og vi siger nu, at der kun skal være tre zoner, siger De Radikales politiske leder, Martin Lidegaard.

De tre zoner kunne ifølge De Radikale deles op således, at der er en zone øst for Storebælt, vest for Storebælt og en zone på Bornholm.

Helt konkret vil partiet have et takstsystem, hvor en rejse inden for en zone koster 24 kroner og skal gælde i én time. Rejser man mere end en time, koster det 10 kroner ekstra i timen.

Er der tale om en rejse på tværs af zonerne, skal en billet koste 199 kroner de første tre timer og 10 kroner ekstra for hver time derefter. Billetprisen kan dog ikke overstige 249 kroner per døgn, lyder det i udspillet.

Binder Danmark sammen

- Det betyder i praksis, at det bliver markant billigere. Især på de lange strækninger. Det vil binde Danmark sammen. Og selv om prisen sænkes, vil vi få flere passagerer og dermed højere indtægter, siger Lidegaard.

Han siger, at De Radikale baserer det på beregninger fra DSB samt fra konsulentvirksomheden Rambøll og Ingeniørforeningen (IDA).

Der er i De Radikales 2030-plan, som blev præsenteret sidste år, afsat samlet én milliard kroner til den kollektive transport.

Siden 2007 er den kollektive transport ifølge De Radikales udspil faldet fra at udgøre 8,3 procent af alle rejser til 7,6 procent i 2024.

Det er De Radikales vurdering, at partiets udspil vil vende den udvikling, dog uden at kunne sætte et præcist tal på hvor mange ekstra rejsende, der vil komme.

Transportminister Thomas Danielsen (V) er glad for, at De Radikale kommer med en politisk vision og har i forvejen indkaldt forligskredsen til drøftelser.

Han svarer dog ikke på, om han er klar til at afsætte flere penge, men den kollektive transport skal være bedre.

- Vi skal først finde ud af, hvad produktet er, og så skal vi sikre markant bedre kollektiv transport i hele Danmark. Så har det en pris, for tingene skal hænge sammen, siger han til TV 2 News.

/ritzau/

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/de-radikale-vil-dele-danmark-op-i-tre-rejsezoner

GDPR