Den kun ét år gamle startup-virksomhed Zedubra har netop modtaget en investering på et millionbeløb. Med investeringen vil virksomheden revolutionere den eksisterende lektiehjælps-branche og være verdens største platform for en-til-en undervisning.??
De sidste par år er privat lektiehjælp blevet mere og mere almindeligt i Danmark, og nu er der en ny spiller på markedet, som gennem en algoritme finder den perfekte lektiehjælper.
Det er i hvert fald tanken bag Zedubra, der kalder sig selv Airbnb for privatundervisning. Her kan studerende med få klik kan finde lektiehjælp i folkeskolen, gymnasiet og på universitetet. Alle kan oprette en underviserprofil på Zedubra, hvor man selv sætter sin timepris og angiver, hvad man ønsker at undervise i.
Siden Zedubras opstart sidste år har platformen allerede 4000 aktive brugere. ??Idéen til virksomheden fik stifterne Mads Christensen og Mikkel Lindblom efter deres erfaringer fra deres første virksomhed, GoKarakter, som er et vikarbureau for lektiehjælp. Her er kommunikationen mellem elever og undervisere styret af en administration. Denne proces har de automatiseret i den nye virksomhed. Dermed har de to iværksættere startet en konkurrent til deres eksisterende vækstvirksomhed, hvilket kan virke tåbelig for nogen.
Skærer mellemmanden
Der er dog flere overvejelser bag galskaben.
– Selvom vi har en god forretning i GoKarakter, kom vi til den erkendelse, at fremtiden ikke tillader dyre mellemled. Vi tror ikke på, at folk i fremtiden vil betale 300-400 kr. per time hos et bureau, når de kan få hjælpen til 100 kr. med en kvalitet, der kan være mindst lige så høj. Økonomisk betyder det, at vi som virksomhed får en væsentlig mindre del af kagen, men det må vi acceptere, siger stifter Mads Christensen.
Han forklarer, at den teknologiske udvikling og automatisering går så hurtigt, at der ikke er tid til at vente og se, hvilken retning vinden blæser:
– Vi startede Zedubra, fordi vi er overbeviste om, at hvis vi ikke gør det, vil en anden gøre det, og så vil vi måske ikke have en virksomhed om 10 år. Det er den hårde konsekvens af innovation.
Deleøkonomi og direkte kommunikation
Derfor gik de to iværksættere i gang med at udvikle den nye platform. Ved hjælp af moderne teknologi har de startet en skalerbar deleøkonomisk platform, der efter deres egen mening i fremtiden kan danne et endnu bedre match mellem undervisere og elever, og brugeren kan dermed få et endnu bedre produkt end hos de lektiehjælpsvirksomheder, hvor administrationen er drevet af mennesker.
Nu er den store opgave at overbevise brugerne om fordelene ved at lade en computer-algoritme finde deres nye underviser, og at det både er bedre, hurtigere og mere sikkert.??- Når eleven søger efter en underviser, danner platformen et præcist match på baggrund af parametre som geografi, uddannelse, anmeldelser og pris. Brugeren har derfor med få klik mulighed for at finde sin perfekte underviser til en langt billigere pris end hos de etablerede lektiehjælpsvirksomheder. Her er en stor del af den pris, man betaler, nemlig til administrationen, siger medstifter Mikkel Lindblom.
Det er den private investor Frederik Falbe-Hansen som har investeret i virksomheden. og med god grund, mener han:??- Der skal to ting til at skabe en succesfuld virksomhed: En god idé og dygtige mennesker til at føre den ud i livet. Zedubra har begge dele. Deleøkonomi har allerede gået sin sejrsgang i mange brancher, og det er helt oplagt også at rulle den ud i lektiehjælpsbranchen. Zedubra vil med sit priskoncept gøre kvalificeret lektiehjælp tilgængeligt for elever fra alle samfundslag. Det, synes jeg, er et inspirerende projekt at være med i.??Mads og Mikkel er utroligt innovative og har et fedt drive. De har tårnhøje ambitioner, men de ved også, hvilken arbejdsindsats det kræver at nå målene.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.













